Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Kahdeksasluokkalaisten tiedot ortoreksiasta ja ahmintahäiriöstä
Kuusela, Saara (2015)
Kuusela, Saara
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086923
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää strukturoidun kyselylomakkeen avulla kahdeksasluokkalaisten (N=146) tietoja ortoreksiasta ja ahmintahäiriöstä eli BED:stä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää suunniteltaessa terveystiedon oppitunteja. Kouluterveydenhoitaja voi osallistua terveystiedon opetukseen yhdessä terveystiedon opettajan kanssa ja antaa oppilaille terveysneuvontaa.
Tämän opinnäytetyön aineisto kerättiin maaliskuussa 2014. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka tehtiin tätä tutkimusta varten. Kyselylomake koostui kolmesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa selvitettiin vastaajan taustatiedot. Toisessa osiossa selvitettiin kahdeksasluokkalaisten tietoja epätyypillisistä syömishäiriöistä. Kolmannessa osiossa oli 20 väittämää ortoreksiasta ja ahmintahäiriöstä. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisen menetelmän avulla, ja tutkimustulokset selkeytettiin taulukoimalla. Kyselyyn vastasi 131 kahdeksasluokkalaista (N=146), ja vastausprosentiksi saatiin 89 %.
Kahdeksasluokkalaisista 70 % oli kuullut ortoreksiasta. Ahmintahäiriöstä oli kuullut 59 % nuorista. Kahdeksasluokkalaisten tiedot ortoreksiasta olivat huonommat kuin ahmintahäiriöstä, vaikka useampi nuori oli kuullut ortoreksiasta kuin ahmintahäiriöstä. Nuoret olivat saaneet eniten tietoa ortoreksiasta ja ahmintahäiriöstä terveystiedontunnilla, internetistä ja muista medioista. Vastaajista 43 %:n mielestä liikalihavuus oli yleisin Suomessa esiintyvä syömishäiriö. Vain kahdeksan prosenttia kahdeksasluokkalaisista tiesi, että epätyypillinen syömishäiriö on yleisin Suomessa esiintyvä syömishäiriön muoto. Kahdeksasluokkalaisten tiedot ortoreksiasta ja ahmintahäiriöstä olivat kohtalaiset, mutta niissä esiintyi myös selkeitä puutteita.
Jatkossa kahdeksasluokkalaisille voitaisiin pitää oppitunti ortoreksiasta ja ahmintahäiriöstä. Tarkoituksena olisi selvittää, kuinka paljon kahdeksasluokkalaisten tiedot lisääntyivät ja mistä asioista he saivat lisätietoa. Tulevaisuudessa voisi myös selvittää, mitkä ovat kouluterveydenhoitajien tiedot ortoreksiasta ja ahmintahäiriöstä sekä mitkä ovat kouluterveydenhoitajien valmiudet tunnistaa niitä.
Tämän opinnäytetyön aineisto kerättiin maaliskuussa 2014. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka tehtiin tätä tutkimusta varten. Kyselylomake koostui kolmesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa selvitettiin vastaajan taustatiedot. Toisessa osiossa selvitettiin kahdeksasluokkalaisten tietoja epätyypillisistä syömishäiriöistä. Kolmannessa osiossa oli 20 väittämää ortoreksiasta ja ahmintahäiriöstä. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisen menetelmän avulla, ja tutkimustulokset selkeytettiin taulukoimalla. Kyselyyn vastasi 131 kahdeksasluokkalaista (N=146), ja vastausprosentiksi saatiin 89 %.
Kahdeksasluokkalaisista 70 % oli kuullut ortoreksiasta. Ahmintahäiriöstä oli kuullut 59 % nuorista. Kahdeksasluokkalaisten tiedot ortoreksiasta olivat huonommat kuin ahmintahäiriöstä, vaikka useampi nuori oli kuullut ortoreksiasta kuin ahmintahäiriöstä. Nuoret olivat saaneet eniten tietoa ortoreksiasta ja ahmintahäiriöstä terveystiedontunnilla, internetistä ja muista medioista. Vastaajista 43 %:n mielestä liikalihavuus oli yleisin Suomessa esiintyvä syömishäiriö. Vain kahdeksan prosenttia kahdeksasluokkalaisista tiesi, että epätyypillinen syömishäiriö on yleisin Suomessa esiintyvä syömishäiriön muoto. Kahdeksasluokkalaisten tiedot ortoreksiasta ja ahmintahäiriöstä olivat kohtalaiset, mutta niissä esiintyi myös selkeitä puutteita.
Jatkossa kahdeksasluokkalaisille voitaisiin pitää oppitunti ortoreksiasta ja ahmintahäiriöstä. Tarkoituksena olisi selvittää, kuinka paljon kahdeksasluokkalaisten tiedot lisääntyivät ja mistä asioista he saivat lisätietoa. Tulevaisuudessa voisi myös selvittää, mitkä ovat kouluterveydenhoitajien tiedot ortoreksiasta ja ahmintahäiriöstä sekä mitkä ovat kouluterveydenhoitajien valmiudet tunnistaa niitä.