Terveyskasvatustunnit ehkäisymenetelmistä ja sukupuolitaudeista
Pohjavirta, Petra; Nummikoski, Iida (2015)
Pohjavirta, Petra
Nummikoski, Iida
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117308
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Meri-Porin koulun 7.-luokkalaisille terveyskasvatustunnit ehkäisymenetelmistä ja sukupuolitaudeista. Tunteja varten nuoret vastasivat kyselyyn, jonka avulla selvitettiin, mitä 7.-luokkalaiset jo tietävät sukupuolitaudeista ja ehkäisymenetelmistä ja mistä he tarvitsevat lisää tietoa. Lisäksi otettiin puheeksi seksuaalinen häirintä ja -nimittely. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että 7.-luokkalaiset tietävät entistä enemmän ja varhaisemmassa vaiheessa seksuaalisuudesta, ehkäisymenetelmistä sekä sukupuolitaudeista. Lisäksi tavoitteena oli, että koulun oma terveydenhoitaja sekä terveystiedon opettajat voivat hyödyntää opinnäytetyötä oman työnsä suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin tutkimuksellisena projektina, jonka tuloksia yhteistyöorganisaatio voi halutessaan hyödyntää. Aineiston keruu toteutettiin strukturoidun kyselyn avulla. Kyselyiden tulosten perusteella suunniteltiin oppitunnit.
Kyselyiden vastauksista voitiin päätellä, että tietämys sukupuolitaudeista ja ehkäisystä oli oppilaiden osalta puutteellista. Tietämys ehkäisystä oli kuitenkin hieman parem-paa kuin sukupuolitaudeista. Kyselyiden perusteella seksuaalista häirintää tai nimittelyä oli kokenut vain muutama oppilaista. Pääsääntöisesti palaute oppitunneista oli positiivista niin oppilaiden kuin opettajienkin puolesta.
Tulevaisuudessa vastaavanlaisia oppitunteja voisi edelleenkin järjestää. 21 % kyselyyn osallistuneista oppilaista oli sitä mieltä, että sukupuolitaudeista ja ehkäisymenetelmistä puhuminen pitäisi aloittaa nykyistä aikaisemmin. Vaihtoehtoisesti voisi pitää toiminnallisemman tunnin, jossa esimerkiksi olisi erilaisia toimintapisteitä. Uskomme, että jatkossa myös Meri-Porin koulu on halukas toimimaan yhteistyötahona. Tarvetta tällaiselle on varmasti myös muissa kouluissa. Meidän arviomme mukaan 7.–luokkalaiset eivät olleet liian nuoria osallistumaan.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin tutkimuksellisena projektina, jonka tuloksia yhteistyöorganisaatio voi halutessaan hyödyntää. Aineiston keruu toteutettiin strukturoidun kyselyn avulla. Kyselyiden tulosten perusteella suunniteltiin oppitunnit.
Kyselyiden vastauksista voitiin päätellä, että tietämys sukupuolitaudeista ja ehkäisystä oli oppilaiden osalta puutteellista. Tietämys ehkäisystä oli kuitenkin hieman parem-paa kuin sukupuolitaudeista. Kyselyiden perusteella seksuaalista häirintää tai nimittelyä oli kokenut vain muutama oppilaista. Pääsääntöisesti palaute oppitunneista oli positiivista niin oppilaiden kuin opettajienkin puolesta.
Tulevaisuudessa vastaavanlaisia oppitunteja voisi edelleenkin järjestää. 21 % kyselyyn osallistuneista oppilaista oli sitä mieltä, että sukupuolitaudeista ja ehkäisymenetelmistä puhuminen pitäisi aloittaa nykyistä aikaisemmin. Vaihtoehtoisesti voisi pitää toiminnallisemman tunnin, jossa esimerkiksi olisi erilaisia toimintapisteitä. Uskomme, että jatkossa myös Meri-Porin koulu on halukas toimimaan yhteistyötahona. Tarvetta tällaiselle on varmasti myös muissa kouluissa. Meidän arviomme mukaan 7.–luokkalaiset eivät olleet liian nuoria osallistumaan.