Sukupolvet kohtaavat Terhokerhossa - haasteita ja mahdollisuuksia kulttuuriperinnön välittymiseen
Heinonen, Eveliina; Järvenpää, Marika; Pajukangas, Iida (2015)
Heinonen, Eveliina
Järvenpää, Marika
Pajukangas, Iida
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117313
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli nostaa esiin haasteita ja mahdollisuuksia kulttuuriperinnön välittymisessä sukupolvien kohdatessa. Yhteistyökumppanina oli Koko Suomi leikkii -hanke, jonka yhdessä toimintamuodossa, Terhokerhossa, opinnäytetyö toteutettiin. Tutkimusotteena käytettiin laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin havainnoimalla, haastattelemalla sekä kyselylomakkeilla Terhokerhon eri osapuolilta. Tavoitteena oli tehdä näkyväksi sukupolvien välisen sillan rakentumista ja kulttuuriperinnön välittymistä sekä tehdä väliarviointia Terhokerhoista. Opinnäytetyön taustalla olevana viitekehyksenä käsiteltiin sukupolvista lapsuutta ja vanhuutta, vuorovaikutusta, kulttuuriperintöä sekä näihin liittyvää yhteiskunnallista tilannetta. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Yleisesti Terhokerhoista löydettiin sekä haasteita että mahdollisuuksia kulttuuriperinnön välittymiseen. Vuorovaikutus nousi tarkastelun kohteeksi, sillä se on kulttuuriperinnön välittymisen edellytys. Suurimmaksi haasteeksi nousikin se, ettei lasten ja ikäihmisten välistä vuorovaikutusta pääse juurikaan muodostumaan Terhokerhossa lähinnä lasten vähäisen määrän takia. Lasten ja ikäihmisten väliseen vähäiseen vuorovaikutukseen vaikuttivat myös lasten nuori ikä sekä ikäihmisten heikentynyt toimintakyky. Kulttuuriperinnön välittymiseen löytyi kuitenkin paljon mahdollisuuksia. Kerhon ohjaajilla oli tietoa keinoista, joilla kulttuuriperintöä voidaan välittää, ja kerholaisilla oli vahva motivaatio kertoa vanhoja asioita sekä osallistua toimintaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta kerhoon osallistuvien arjen olevan niin erilaista, että kerhon toteutuminen ylipäänsä on vaikeaa. Lapsiperheiden ja ikäihmisten päivärytmi ja elämäntilanne eroavat suuresti toisistaan. Terhokerhon järjestäminen muualla kuin palvelutalossa sekä toisenlainen markkinointi saattaisivat houkutella paikalle enemmän osallistujia, niin lapsia kuin nuorempia ikäihmisiäkin. Paras mahdollisuus vuorovaikutuksen syntymiselle olisivat vapaammat luonnolliset kohtaamistilanteet, joissa ohjaus on vähäisempää mutta joissa kuitenkin pyritään rohkaisemaan vuorovaikutukseen. Terhokerho luo jo itsessään kohtaamispaikan ja on näin mahdollisuus sukupolvien väliselle vuorovaikutukselle ja kulttuuriperinnön välittymiselle.
Yleisesti Terhokerhoista löydettiin sekä haasteita että mahdollisuuksia kulttuuriperinnön välittymiseen. Vuorovaikutus nousi tarkastelun kohteeksi, sillä se on kulttuuriperinnön välittymisen edellytys. Suurimmaksi haasteeksi nousikin se, ettei lasten ja ikäihmisten välistä vuorovaikutusta pääse juurikaan muodostumaan Terhokerhossa lähinnä lasten vähäisen määrän takia. Lasten ja ikäihmisten väliseen vähäiseen vuorovaikutukseen vaikuttivat myös lasten nuori ikä sekä ikäihmisten heikentynyt toimintakyky. Kulttuuriperinnön välittymiseen löytyi kuitenkin paljon mahdollisuuksia. Kerhon ohjaajilla oli tietoa keinoista, joilla kulttuuriperintöä voidaan välittää, ja kerholaisilla oli vahva motivaatio kertoa vanhoja asioita sekä osallistua toimintaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta kerhoon osallistuvien arjen olevan niin erilaista, että kerhon toteutuminen ylipäänsä on vaikeaa. Lapsiperheiden ja ikäihmisten päivärytmi ja elämäntilanne eroavat suuresti toisistaan. Terhokerhon järjestäminen muualla kuin palvelutalossa sekä toisenlainen markkinointi saattaisivat houkutella paikalle enemmän osallistujia, niin lapsia kuin nuorempia ikäihmisiäkin. Paras mahdollisuus vuorovaikutuksen syntymiselle olisivat vapaammat luonnolliset kohtaamistilanteet, joissa ohjaus on vähäisempää mutta joissa kuitenkin pyritään rohkaisemaan vuorovaikutukseen. Terhokerho luo jo itsessään kohtaamispaikan ja on näin mahdollisuus sukupolvien väliselle vuorovaikutukselle ja kulttuuriperinnön välittymiselle.
