Asiakastyytyväisyyskysely Mikkelin Asumisoikeus Oy:lle
Manninen, Tommi (2015)
Manninen, Tommi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117404
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Mikkelin Asumisoikeus Oy:n asiakkaiden tyytyväisyys asumiseen ja siihen liittyviin asioihin. Tästä lähtökohdasta muodostui tutkimusongelma: Miten tyytyväisiä tai tyytymättömiä asiakkaat ovat asumiseen Mikkelin Asumisoikeus Oy:n asunnoissa. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin palvelun laatua ja asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus suoritettiin pääosin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää käyttäen. Tutkimusmateriaali kerättiin kyselylomakkeella joka lähetettiin kaikille asumisoikeuden haltijoille. Kyselyssä oli strukturoituja kysymyksiä asteikolla 1–5 joilla kysyttiin asumiseen liittyviä asioita. Mahdollisuus oli vastata myös ”en osaa sanoa”. Vastaajilla oli mahdollisuus antaa myös kehitysehdotuksia ja kommentteja avoimissa vastauksissa. Kysely toteutettiin maalis- huhtikuussa 2014. Vastausprosentiksi muodostui 51,6. Vastaukset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että vastaajat ovat kohtuullisen tyytyväisiä asumisoikeusasumiseen. Asiakkaat olivat melko tyytyväisiä isännöintipalveluihin ja kiinteistönhoitoon. Näiden molempien kokonaiskeskiarvo oli 3 paremmalla puolella. Tyytymättömimpiä asiakkaat olivat asuntojen kuntoon. Myös tiedottamisessa oli tutkimustulosten mukaan parantamisen varaa.
Merkittävää tuloksissa oli se, että asiakkaat antoivat kokonaisarvosanaksi asumisoikeusasumiselle 3,32. Vastausten mukaan suurin osa vastaajista myös suosittelisi asumisoikeusasumista tuttavilleen. Nämä ovat hyviä asioita tulevaisuutta ajatellen.
Tutkimustulosten mukaan asumisoikeusasuntoja kannattaa alkaa kunnostamaan järjestelmällisesti jotta asiakkaiden tyytyväisyyttä niihin voidaan parantaa. Myös asioista tiedottaminen on tehtävä nykyistä paremmin.
Tutkimus suoritettiin pääosin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää käyttäen. Tutkimusmateriaali kerättiin kyselylomakkeella joka lähetettiin kaikille asumisoikeuden haltijoille. Kyselyssä oli strukturoituja kysymyksiä asteikolla 1–5 joilla kysyttiin asumiseen liittyviä asioita. Mahdollisuus oli vastata myös ”en osaa sanoa”. Vastaajilla oli mahdollisuus antaa myös kehitysehdotuksia ja kommentteja avoimissa vastauksissa. Kysely toteutettiin maalis- huhtikuussa 2014. Vastausprosentiksi muodostui 51,6. Vastaukset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että vastaajat ovat kohtuullisen tyytyväisiä asumisoikeusasumiseen. Asiakkaat olivat melko tyytyväisiä isännöintipalveluihin ja kiinteistönhoitoon. Näiden molempien kokonaiskeskiarvo oli 3 paremmalla puolella. Tyytymättömimpiä asiakkaat olivat asuntojen kuntoon. Myös tiedottamisessa oli tutkimustulosten mukaan parantamisen varaa.
Merkittävää tuloksissa oli se, että asiakkaat antoivat kokonaisarvosanaksi asumisoikeusasumiselle 3,32. Vastausten mukaan suurin osa vastaajista myös suosittelisi asumisoikeusasumista tuttavilleen. Nämä ovat hyviä asioita tulevaisuutta ajatellen.
Tutkimustulosten mukaan asumisoikeusasuntoja kannattaa alkaa kunnostamaan järjestelmällisesti jotta asiakkaiden tyytyväisyyttä niihin voidaan parantaa. Myös asioista tiedottaminen on tehtävä nykyistä paremmin.