Yritysten yhteiskuntavastuukilpailun kehittäminen : Kilpailukonsepti pk-yrityksille Etelä-Savossa
Korhonen, Olli (2015)
Korhonen, Olli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117458
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella yhteiskuntavastuukilpailua pk-yrityksille Etelä-Savossa ja tuottaa materiaalia kilpailua varten. Työn tavoitteena oli luoda kilpailu, joka lisää yritysten yhteiskuntavastuun tunnettavuutta ja kehittää yritysten toimintaa vastuullisempaan suuntaan. Käsitteellä yhteiskuntavastuu tarkoitetaan yritysten kykyä huolehtia vastuullisesti taloudellisista, sosiaalisista ja ympäristöasioistaan. Työn toimeksiantaja oli Etelä-Savon kauppakamari.
Viitekehys koostuu kahdesta luvusta. Ensiksi avataan yhteiskuntavastuuta käsitteenä tarkentamalla sen osa-alueisiin taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristövastuuseen sekä selvitetään yhteiskuntavastuun toimivuutta kilpailutekijänä. Toisessa luvussa perehdytään yritysten yhteiskuntavastuun arvioimiseen, tutustutaan jo olemassa oleviin yhteiskuntavastuustandardeihin ja -aloitteisiin sekä verrataan pk-yritysten arviointia suurten yritysten arviointiin.
Kehittämistyössä pyrittiin selvittämään eteläsavolaisten pk-yritysten nykytilaa ja asenteita koskien yhteiskuntavastuuta sekä kehittämään tapa, jolla pk-yritykset voisi kilpailla yhteiskuntavastuun suhteen. Menetelmäksi valittiin puolistrukturoidut yrityshaastattelut, joissa käytettiin teorian perusteella luotuja arviointikriteerejä esimerkkinä kilpailusta. Haastateltavina oli seitsemän eri alan pk-yrityksen johtohenkilöä Etelä-Savosta. Muita aineistonkeräystapoja olivat useat tapaamiset ja sähköpostikeskustelut paikallisten vaikuttajien ja aiheen asiantuntijoiden kanssa. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Aalto-yliopiston kansainvälisen liiketalouden opiskelijoista muodostuneen projektiryhmän kanssa.
Kehittämistyön tuloksena suunniteltiin rakenne yhteiskuntavastuukilpailulle. Kilpailu koostuu kolmesta vaiheesta: yrityksen itsearvioinnista, kehitysprojektista ja loppukilpailusta. Osana kehittämistyötä luotiin yhteiskuntavastuun itsearviointilomake pk-yrityksille ja käsikirja kilpailulle. Etelä-Savon kauppakamari toteutti kilpailun ja se lanseerattiin tammikuussa 2015. Seuraavana tavoitteena on tehdä kilpailusta vuosittainen ja saada se leviämään kansalliselle tasolle.
Viitekehys koostuu kahdesta luvusta. Ensiksi avataan yhteiskuntavastuuta käsitteenä tarkentamalla sen osa-alueisiin taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristövastuuseen sekä selvitetään yhteiskuntavastuun toimivuutta kilpailutekijänä. Toisessa luvussa perehdytään yritysten yhteiskuntavastuun arvioimiseen, tutustutaan jo olemassa oleviin yhteiskuntavastuustandardeihin ja -aloitteisiin sekä verrataan pk-yritysten arviointia suurten yritysten arviointiin.
Kehittämistyössä pyrittiin selvittämään eteläsavolaisten pk-yritysten nykytilaa ja asenteita koskien yhteiskuntavastuuta sekä kehittämään tapa, jolla pk-yritykset voisi kilpailla yhteiskuntavastuun suhteen. Menetelmäksi valittiin puolistrukturoidut yrityshaastattelut, joissa käytettiin teorian perusteella luotuja arviointikriteerejä esimerkkinä kilpailusta. Haastateltavina oli seitsemän eri alan pk-yrityksen johtohenkilöä Etelä-Savosta. Muita aineistonkeräystapoja olivat useat tapaamiset ja sähköpostikeskustelut paikallisten vaikuttajien ja aiheen asiantuntijoiden kanssa. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Aalto-yliopiston kansainvälisen liiketalouden opiskelijoista muodostuneen projektiryhmän kanssa.
Kehittämistyön tuloksena suunniteltiin rakenne yhteiskuntavastuukilpailulle. Kilpailu koostuu kolmesta vaiheesta: yrityksen itsearvioinnista, kehitysprojektista ja loppukilpailusta. Osana kehittämistyötä luotiin yhteiskuntavastuun itsearviointilomake pk-yrityksille ja käsikirja kilpailulle. Etelä-Savon kauppakamari toteutti kilpailun ja se lanseerattiin tammikuussa 2015. Seuraavana tavoitteena on tehdä kilpailusta vuosittainen ja saada se leviämään kansalliselle tasolle.