Asiakaskannattavuusseurannan kehittäminen - Yritys X
Puhakka, Minna (2015)
Puhakka, Minna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127507
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakaskannattavuusseurannan kehittäminen Yrityksessä X. Opinnäytetyön tavoitteina oli selvittää asiakaskannattavuusseurannan nykytila ja tulevaisuuden tarpeet toimeksiantajayrityksessä, selvittää toimeksiantajayrityksen määrittelemien asiakkaiden kannattavuudet halutulla tasolla ja rakentaa yrityksen käyttöön työkalu asiakaskannattavuuksien seurantaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa käytettiin aineistonkeruumenetelminä fokusryhmäkeskustelua ja teemahaastattelua. Fokusryhmäkeskustelulla haettiin yrityksen myynnin näkökulmaa tutkittavaan aiheeseen ja teemahaastattelua käytettiin yrityksen johdon näkemysten selvittämiseksi. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin sekundaariaineistona Yritys X:n raportteja ja muita asiakirjoja. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käsiteltiin asiakkuuksien johtamista ja asiakaskannattavuutta.
Tutkimuksen tuloksina saatiin selville toimeksiantajayrityksen näkemyksiä koskien asiakassuhteita ja asiakaskannattavuutta sekä selvitettiin yrityksen asiakaskannattavuusseurannan nykytila. Tutkimuksessa saatiin selville yrityksen määrittelemien asiakkaiden kannattavuudet halutulla tasolla ja yritys sai käyttöönsä työkalun asiakaskannattavuuden seurantaan. Tulevaisuudessa toimeksiantajayrityksen on mahdollista kehittää asiakkaidensa kannattavuusseurantaa käyttäen hyväksi tutkimuksessa tehtyjä asiakaskannattavuuslaskelmia ja työkalua. Tutkimuksen tuloksena syntynyttä työkalua on myös mahdollista kehittää eteenpäin yrityksen tarpeiden mukaisesti.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa käytettiin aineistonkeruumenetelminä fokusryhmäkeskustelua ja teemahaastattelua. Fokusryhmäkeskustelulla haettiin yrityksen myynnin näkökulmaa tutkittavaan aiheeseen ja teemahaastattelua käytettiin yrityksen johdon näkemysten selvittämiseksi. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin sekundaariaineistona Yritys X:n raportteja ja muita asiakirjoja. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käsiteltiin asiakkuuksien johtamista ja asiakaskannattavuutta.
Tutkimuksen tuloksina saatiin selville toimeksiantajayrityksen näkemyksiä koskien asiakassuhteita ja asiakaskannattavuutta sekä selvitettiin yrityksen asiakaskannattavuusseurannan nykytila. Tutkimuksessa saatiin selville yrityksen määrittelemien asiakkaiden kannattavuudet halutulla tasolla ja yritys sai käyttöönsä työkalun asiakaskannattavuuden seurantaan. Tulevaisuudessa toimeksiantajayrityksen on mahdollista kehittää asiakkaidensa kannattavuusseurantaa käyttäen hyväksi tutkimuksessa tehtyjä asiakaskannattavuuslaskelmia ja työkalua. Tutkimuksen tuloksena syntynyttä työkalua on myös mahdollista kehittää eteenpäin yrityksen tarpeiden mukaisesti.