Näy ja kuulu netissä – internet-markkinoinnin suunnitelma kauneus- ja hyvinvointialan yritys Rubiikille
Simunaniemi, Kirsi (2015)
Simunaniemi, Kirsi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127528
Tiivistelmä
Digitalisoitumisella on yhä merkittävämpi rooli yrityksen liiketoiminnassa. Suunnitelmallinen markkinointi internetissä kasvattaa myyntiä, vahvistaa yrityskuvaa ja bränditietoisuutta, luo ja syventää asiakassuhteita ja tehostaa tuote- ja palvelukehitystä. Toiminnan avaintyökaluja ovat verkkosivut, blogit ja sosiaalisen median kanavat, joiden tehokas hyödyntäminen edellyttää jatkuvaa läsnäoloa ja asiakaslähtöisen sisällön tuottamista.
Opinnäytetyössä käsiteltiin internet-markkinointia ja sen keinoja yrityksen liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Työ tehtiin toimeksiantona kauneus- ja hyvinvointialan yritys Rubiikille maalis-huhtikuussa 2015. Työ koostuu kahdesta osasta: raportista ja toimeksianta-jalle laaditusta tuotoksesta. Tuotoksena syntyi Rubiikin toimintaperiaatteita, arvoja ja tavoitteita tukeva internet-markkinoinnin suunnitelma.
Työn tietoperusta rakentuu neljästä internet-markkinoinnin osa-alueesta: sosiaalisesta mediasta, sisältömarkkinoinnista, hakukonemarkkinoinnista ja markkinoinnin tulosten seurannasta. Tietoperustan tavoite oli kartoittaa kunkin osa-alueen ajankohtaiset suuntaukset, palvelut, käyttötottumukset sekä niiden mahdollisuudet ja riskit yritykselle. Internet-markkinointia käsiteltiin sekä kansainvälisestä että kansallisesta näkökulmasta. Lähdeaineisto koostuu alan tutkimuksista, asiantuntijablogeista, kirjallisuudesta ja uutisoinnista.
Tuotosta laadittaessa hyödynnettiin tietoperustaa ja toimeksiantajalta saatuja taustatietoja. Taustatiedot kerättiin sähköpostitse ja ne koskivat yrityksen lähtökohtia, tavoitteita ja käytettävissä olevia resursseja. Internet-markkinoinnin suunnitelma toimii apuvälineenä Rubiikin toiminnan suunnittelussa, aikataulun hallinnassa ja onnistuneessa sisällöntuotannossa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin internet-markkinointia ja sen keinoja yrityksen liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Työ tehtiin toimeksiantona kauneus- ja hyvinvointialan yritys Rubiikille maalis-huhtikuussa 2015. Työ koostuu kahdesta osasta: raportista ja toimeksianta-jalle laaditusta tuotoksesta. Tuotoksena syntyi Rubiikin toimintaperiaatteita, arvoja ja tavoitteita tukeva internet-markkinoinnin suunnitelma.
Työn tietoperusta rakentuu neljästä internet-markkinoinnin osa-alueesta: sosiaalisesta mediasta, sisältömarkkinoinnista, hakukonemarkkinoinnista ja markkinoinnin tulosten seurannasta. Tietoperustan tavoite oli kartoittaa kunkin osa-alueen ajankohtaiset suuntaukset, palvelut, käyttötottumukset sekä niiden mahdollisuudet ja riskit yritykselle. Internet-markkinointia käsiteltiin sekä kansainvälisestä että kansallisesta näkökulmasta. Lähdeaineisto koostuu alan tutkimuksista, asiantuntijablogeista, kirjallisuudesta ja uutisoinnista.
Tuotosta laadittaessa hyödynnettiin tietoperustaa ja toimeksiantajalta saatuja taustatietoja. Taustatiedot kerättiin sähköpostitse ja ne koskivat yrityksen lähtökohtia, tavoitteita ja käytettävissä olevia resursseja. Internet-markkinoinnin suunnitelma toimii apuvälineenä Rubiikin toiminnan suunnittelussa, aikataulun hallinnassa ja onnistuneessa sisällöntuotannossa.