”Nuku, kun nukuttaa. Syö, kun on nälkä. Liiku, kun voit.” ja yli 100 muuta Liikuntavinkkiä : Terveys- ja markkinointiviestintää Liikuntakeskus Pajulahden Facebook-sivuilla
Auvinen, Suvi (2015)
Auvinen, Suvi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117429
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Liikuntavinkkejä, joiden pohjana hyödynnettiin kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin käsitettä, elämäntapamuutosprosessia, terveysviestintää ja markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa sekä ”Muutosta liikkeellä!”, ”Lihavuus laskuun - Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta” ja ”Liikunta ja mielen terveys osana hyvinvointia” hankkeiden linjauksia ja tavoitteita. Tämä opinnäytetyö toteutettiin produktiona, jonka itse tuote oli Liikuntakeskus Pajulahden Facebook-sivuilla julkaistut Liikuntavinkit.
Idea Liikuntavinkeistä syntyi Liikuntakeskus Pajulahden moniammatillisen Facebook- työryhmän palaverissa. Facebook-työryhmän tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa sisältöä Liikuntakeskus Pajulahden Facebook-sivuille. Työryhmän johtajana toimi Liikuntakeskus Pajulahden myynti- ja markkinointisihteeri, jonka kanssa Liikuntavinkkien tavoitteeksi sovittiin Liikuntakeskus Pajulahden markkinoinnin tukeminen terveysviestinnän muodossa.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin hyödyntämään sosiaalista mediaa terveyden edistämiseksi. Liikuntavinkkien sisällön tavoitteena oli välittää terveystietoa ja konkreettisia hyvinvointia lisääviä keinoja sekä tarjota tukea terveiden elämäntapojen noudattamiseen ja elämäntapamuutosprosessiin. Samalla Liikuntavinkit toimivat sisältömarkkinoinnin muotona vahvistaen muun muassa Liikuntakeskus Pajulahden brändiä ja kiinnostavuutta, asiakaspalvelua, asiakasuskollisuutta sekä asiakkuuksien kasvattamista. Liikuntavinkkejä julkaistiin yli kahden vuoden ajan joka viikonloppu helmikuusta 2013 lähtien.
Palautetta vinkkien mahdollisista hyödyistä kerättiin kuluttajilta, kahdelta eri mainos- ja viestintätoimiston edustajalta, työnantajan edustajana toimineelta Liikuntakeskus Pajulahden myynti- ja markkinointisihteeriltä sekä Liikuntakeskus Pajulahden henkilökunnan jäseniltä. Arvioinnin apuna hyödynnettiin lisäksi Facebook-sivujen kautta saatua dataa koskien Liikuntavinkkien kiinnostavuutta ja kattavuutta.
Saadun palautteen perusteella voidaan katsoa työn olleen kokonaisuudessaan onnistunut. Liikuntavinkit terveysviestinnän muotona toimivat sisältömarkkinointina Liikuntakeskus Pajulahden arvoja mukaillen. Liikuntavinkit loivat rungon Liikuntakeskus Pajulahden Facebook-sivuille säännöllisesti päivittyvällä ja visuaalisen informatiivisella sisällöllään. Liikuntavinkkien kautta pystyttiin välittämään tietoa ja konkreettisia tapoja, välineitä ja keinoja edistää koko- naisvaltaista hyvinvointia ja tukea valittujen hankkeiden ja linjauksien aatteita. Liikuntavinkit koettiin hyödyllisiksi, positiivisiksi ja motivoiviksi.
Liikuntavinkkien julkaisua on jatkettu toistaiseksi ja niiden muotoa kehitetään jatkuvasti palvelemaan paremmin alati muuttuvia sosiaalisen median käyttäjiä ja käyttötapoja. Opinnäytetyö on synnyttänyt uusia tutkimus- ja kehittämiskohteita sekä työmahdollisuuksia.
Idea Liikuntavinkeistä syntyi Liikuntakeskus Pajulahden moniammatillisen Facebook- työryhmän palaverissa. Facebook-työryhmän tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa sisältöä Liikuntakeskus Pajulahden Facebook-sivuille. Työryhmän johtajana toimi Liikuntakeskus Pajulahden myynti- ja markkinointisihteeri, jonka kanssa Liikuntavinkkien tavoitteeksi sovittiin Liikuntakeskus Pajulahden markkinoinnin tukeminen terveysviestinnän muodossa.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin hyödyntämään sosiaalista mediaa terveyden edistämiseksi. Liikuntavinkkien sisällön tavoitteena oli välittää terveystietoa ja konkreettisia hyvinvointia lisääviä keinoja sekä tarjota tukea terveiden elämäntapojen noudattamiseen ja elämäntapamuutosprosessiin. Samalla Liikuntavinkit toimivat sisältömarkkinoinnin muotona vahvistaen muun muassa Liikuntakeskus Pajulahden brändiä ja kiinnostavuutta, asiakaspalvelua, asiakasuskollisuutta sekä asiakkuuksien kasvattamista. Liikuntavinkkejä julkaistiin yli kahden vuoden ajan joka viikonloppu helmikuusta 2013 lähtien.
Palautetta vinkkien mahdollisista hyödyistä kerättiin kuluttajilta, kahdelta eri mainos- ja viestintätoimiston edustajalta, työnantajan edustajana toimineelta Liikuntakeskus Pajulahden myynti- ja markkinointisihteeriltä sekä Liikuntakeskus Pajulahden henkilökunnan jäseniltä. Arvioinnin apuna hyödynnettiin lisäksi Facebook-sivujen kautta saatua dataa koskien Liikuntavinkkien kiinnostavuutta ja kattavuutta.
Saadun palautteen perusteella voidaan katsoa työn olleen kokonaisuudessaan onnistunut. Liikuntavinkit terveysviestinnän muotona toimivat sisältömarkkinointina Liikuntakeskus Pajulahden arvoja mukaillen. Liikuntavinkit loivat rungon Liikuntakeskus Pajulahden Facebook-sivuille säännöllisesti päivittyvällä ja visuaalisen informatiivisella sisällöllään. Liikuntavinkkien kautta pystyttiin välittämään tietoa ja konkreettisia tapoja, välineitä ja keinoja edistää koko- naisvaltaista hyvinvointia ja tukea valittujen hankkeiden ja linjauksien aatteita. Liikuntavinkit koettiin hyödyllisiksi, positiivisiksi ja motivoiviksi.
Liikuntavinkkien julkaisua on jatkettu toistaiseksi ja niiden muotoa kehitetään jatkuvasti palvelemaan paremmin alati muuttuvia sosiaalisen median käyttäjiä ja käyttötapoja. Opinnäytetyö on synnyttänyt uusia tutkimus- ja kehittämiskohteita sekä työmahdollisuuksia.