Studiemotivationen hos studerande vid Yrkeshögskolan Novia : En kvantitativ studie om vad det är som motiverar studerande inom Novia
Sporish, Emma; Granlund, Gustav (2015)
Sporish, Emma
Granlund, Gustav
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117221
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att ta reda på vad det är som motiverar studerande vid Yrkeshögskolan Novia i sina studier. Till de centrala frågeställningarna hör: Vad är det som motiverar studerande till att genomföra sina studier? Är det inre eller yttre motivation som styr mest? Vi genomförde undersökningen som en kvantitativ enkät med kvalitativa inslag som skickades ut till alla studerande vid Novia via skolans interna e-post.
I undersökningen fick vi reda på att ett intresse för området är det som motiverar studerande inom Novia allra mest. Möjlighet till ett bra arbete, en bekräftelse att man klarat av att genomföra en utbildning och klasskamrater motiverar också i stor mån. I undersökningens kvalitativa del där studerandena själv fick kommentera sin studiemotivation framgick av majoriteten att deras föräldrar var positiva och stöttande till sina barns studier.
Vi fann att både inre och yttre motivationsfaktorer styr motivationen bland studerandena. Intresse är en inre motivationsfaktor, medan de andra viktiga faktorerna som klasskamrater och möjlighet till ett bra yrke i framtiden är yttre faktorer. De inre faktorerna motiverar mest men de yttre faktorerna är fler. The purpose of this thesis is to find what motivates students in their studies at Novia University of Applied Sciences. The central questions are: What motivates students to finish their studies? Is inner or outer motivation stronger? The study was conducted through a quantitative survey with small qualitative parts which was sent to all students via Novia’s intranet.
We learned through the study that an interest in the field is the thing that motivates students at Novia the most. The possibility for a good job, an endorsement for one’s ability to finish an education and classmates also motivates a great lot. In the qualitative part of the survey where the students themselves got to write what motivates them, the majority wrote that their parents were very supportive and helpful in their children’s studies.
We found that the students had both inner and outer motivation. Interest is an inner factor of motivation, whilst the other important factors like classmates and the opportunity for a good job in the future are outer factors of motivation. The inner factors motivate the most but the outer factors are a bigger amount.
I undersökningen fick vi reda på att ett intresse för området är det som motiverar studerande inom Novia allra mest. Möjlighet till ett bra arbete, en bekräftelse att man klarat av att genomföra en utbildning och klasskamrater motiverar också i stor mån. I undersökningens kvalitativa del där studerandena själv fick kommentera sin studiemotivation framgick av majoriteten att deras föräldrar var positiva och stöttande till sina barns studier.
Vi fann att både inre och yttre motivationsfaktorer styr motivationen bland studerandena. Intresse är en inre motivationsfaktor, medan de andra viktiga faktorerna som klasskamrater och möjlighet till ett bra yrke i framtiden är yttre faktorer. De inre faktorerna motiverar mest men de yttre faktorerna är fler.
We learned through the study that an interest in the field is the thing that motivates students at Novia the most. The possibility for a good job, an endorsement for one’s ability to finish an education and classmates also motivates a great lot. In the qualitative part of the survey where the students themselves got to write what motivates them, the majority wrote that their parents were very supportive and helpful in their children’s studies.
We found that the students had both inner and outer motivation. Interest is an inner factor of motivation, whilst the other important factors like classmates and the opportunity for a good job in the future are outer factors of motivation. The inner factors motivate the most but the outer factors are a bigger amount.