Hotelli ja Ravintola Aadan asiakaspalvelun kehittäminen
Harmaala, Juha (2015)
Harmaala, Juha
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksianto tuli Hotelli ja Ravintola Aada Oy:ltä. Hotelli ja Ravintola Aada Oy on Joensuun keskustassa sijaitseva yritys, joka tarjoaa majoitus- ja ravintolapalveluja. Yritys perustettiin vuonna 1993, mutta se sai nykyisen toiminimensä vuonna 2002. Aadan on yksityinen yritys, eikä kuulu mihinkään ketjuun.
Tässä opinnäytetyössä pääteemana on asiakastyytyväisyys sekä palvelujen laatu Aadassa. Tutkittavia kysymyksiä olivat: ”Onko Hotelli ja Ravintola Aadan asiakkaat tyytyväisiä palveluihin?” ”Onko suurin osa ravintolan asiakkaista sellaisia, jotka saavat työpaikkaetua lounaasta?” ja ”Kuinka suuri osa kaikista ravintolan ja hotellin asiakkaista käyttävät Aadan palveluja aktiivisesti?”.
Työn teoriaosuus keskittyy asiakastyytyväisyyteen sekä palveluun ja sen laatuun. Tarkemmin tarkastellaan asiakastyytyväisyyden ja uskollisuuden muodostumista. Työssä käydään myös lyhyesti läpi hotelli- ja ravintola-alaa. Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja tutkimustulosten keräämistä varten tehtiin asiakastyytyväisyyttä koskeva kyselylomake.
Kyselylomake oli jaossa Aadassa 14.3.2015 – 20.4.2015 välisenä aikana ja vastauksia kertyi 55 kappaletta. Tutkimustuloksissa selvisi, että Aadaan asiakkaista suurin osa on 50-60 vuotiaita joensuulaisia miehiä, jotka tulevat syömään lounasta muutamia kertoja kuukaudessa. Lähes 90 % kyselyyn osallistuineista pitää Aadan kaikista palveluista ja suosittelisi tätä myös ystäville ja tuttavilleen. Useimmat kehitysehdotukset koskivat lounasta ja lisäksi ihmiset halusivat monipuolisempaa salaattipöytää. Hotellipuolella ihmiset haluaisivat uudistust huoneisiin ja saunatiloihin.
Tutkimuksen pohjalta olisi helppo uusia kysely parin vuoden päästä uudelleen kysymyslomakkeen pienellä hienosäädöllä. Jatkotutkimuksena voitaisiin tehdä myös tunnettavuuskysely ihmisille eli onko Hotelli ja Ravintola Aada Oy ihmisille tuttu ja jos ei, niin kuinka tunnettuutta voitaisiin parantaa.
Tässä opinnäytetyössä pääteemana on asiakastyytyväisyys sekä palvelujen laatu Aadassa. Tutkittavia kysymyksiä olivat: ”Onko Hotelli ja Ravintola Aadan asiakkaat tyytyväisiä palveluihin?” ”Onko suurin osa ravintolan asiakkaista sellaisia, jotka saavat työpaikkaetua lounaasta?” ja ”Kuinka suuri osa kaikista ravintolan ja hotellin asiakkaista käyttävät Aadan palveluja aktiivisesti?”.
Työn teoriaosuus keskittyy asiakastyytyväisyyteen sekä palveluun ja sen laatuun. Tarkemmin tarkastellaan asiakastyytyväisyyden ja uskollisuuden muodostumista. Työssä käydään myös lyhyesti läpi hotelli- ja ravintola-alaa. Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja tutkimustulosten keräämistä varten tehtiin asiakastyytyväisyyttä koskeva kyselylomake.
Kyselylomake oli jaossa Aadassa 14.3.2015 – 20.4.2015 välisenä aikana ja vastauksia kertyi 55 kappaletta. Tutkimustuloksissa selvisi, että Aadaan asiakkaista suurin osa on 50-60 vuotiaita joensuulaisia miehiä, jotka tulevat syömään lounasta muutamia kertoja kuukaudessa. Lähes 90 % kyselyyn osallistuineista pitää Aadan kaikista palveluista ja suosittelisi tätä myös ystäville ja tuttavilleen. Useimmat kehitysehdotukset koskivat lounasta ja lisäksi ihmiset halusivat monipuolisempaa salaattipöytää. Hotellipuolella ihmiset haluaisivat uudistust huoneisiin ja saunatiloihin.
Tutkimuksen pohjalta olisi helppo uusia kysely parin vuoden päästä uudelleen kysymyslomakkeen pienellä hienosäädöllä. Jatkotutkimuksena voitaisiin tehdä myös tunnettavuuskysely ihmisille eli onko Hotelli ja Ravintola Aada Oy ihmisille tuttu ja jos ei, niin kuinka tunnettuutta voitaisiin parantaa.