Markkinointitoimisto Expressionin toiminnan laajentuminen Pohjoismaiden markkinoille
Husu, Emmi-Maria (2015)
Husu, Emmi-Maria
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127713
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona markkinointitoimisto Expression Oy:lle. Työn tarkoituksena oli kartoittaa toimeksiantajalle potentiaalisia yhteistyökumppaneja Ruotsissa, Norjassa sekä Tanskassa. Opinnäytetyö on toiminnallinen eli produktiivinen. Lopputuloksena on listaus pohjoismaisista markkinointiyrityksistä, joiden kanssa Expression Oy mahdollisesti aloittaisi yhteistyön. Listauksessa vertaillaan potentiaalisia yrityksiä toisiinsa eri tekijöiden, esimerkiksi kokemuksen, mukaan. Vertailu tehtiin keväällä 2015.
Yrityslistaus tuli toimeksiantajalle konkreettiseen tarpeeseen pohjoismaisia yhteistyökumppaneja valitessa. Kyseessä on pienehkö yritys, jonka resurssit eivät riitä yksityiskohtaisen vertailun tekemiseen. Expressionilla on kuitenkin valmiiksi kokemusta kansainvälistymisestä, yrityksellä on toimintaa Baltian maissa sekä Tansaniassa. Keskityn siis opinnäytetyössä kansainvälisten partnereiden valitsemisprosessiin varsinaisen kansainvälistymisen strategian luomisen sijaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkin kansainvälistymistä verkostoitumisen kautta sekä tarkastelen strategista kumppanuutta kansainvälistymisen muotona. Kansainvälistyminen ja sen erilaiset muodot ovat ajankohtaisia monella eri toimialalla ja kaiken kokoisten yritysten sisällä. Erityisesti verkoston luomiseen tutustuminen, tässä tapauksessa Pohjoismaiden sisällä, auttoi työn produktiosuuden keräämisessä sekä analysoimisessa.
Yrityslistauksen tärkein lähde oli potentiaalisten markkinointiyritysten välillä suoritettu tarjouspyyntökierros. Mahdollisiin yhteistyökumppaniyrityksiin tutustuminen sekä toimeksiantajaa konsultoivat haastattelut toimivat pohjana listauksen tekemiselle sekä arviointikriteerien muodostamiselle. Tarjouspyyntökierroksesta saatujen tietojen perusteella pieni joukko mahdollisia yhteistyökumppaniyrityksiä on listattu yhteen ja arvioitu muun muassa hinnan sekä yleisen yhteensopivuuden perusteella.
Lopullisessa yritysvertailussa on yhteensä seitsemän yritystä Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Osa yrityksistä toimii kaikissa kohdemaissa. Tarjouspyyntökierros havaittiin hyväksi keinoksi selvittää potentiaalisten kumppaneiden tarjontaa sekä kykyä soveltaa ja joustaa tilanteessa, jossa mahdollinen projekti ei ole tarkoin määritelty.
Toimeksiantaja koki produktin hyödylliseksi ja aloitti yhteistyökeskustelut parhaimmiksi yhteistyökumppaneiksi havaitsemiensa yritysten kanssa.
Yrityslistaus tuli toimeksiantajalle konkreettiseen tarpeeseen pohjoismaisia yhteistyökumppaneja valitessa. Kyseessä on pienehkö yritys, jonka resurssit eivät riitä yksityiskohtaisen vertailun tekemiseen. Expressionilla on kuitenkin valmiiksi kokemusta kansainvälistymisestä, yrityksellä on toimintaa Baltian maissa sekä Tansaniassa. Keskityn siis opinnäytetyössä kansainvälisten partnereiden valitsemisprosessiin varsinaisen kansainvälistymisen strategian luomisen sijaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkin kansainvälistymistä verkostoitumisen kautta sekä tarkastelen strategista kumppanuutta kansainvälistymisen muotona. Kansainvälistyminen ja sen erilaiset muodot ovat ajankohtaisia monella eri toimialalla ja kaiken kokoisten yritysten sisällä. Erityisesti verkoston luomiseen tutustuminen, tässä tapauksessa Pohjoismaiden sisällä, auttoi työn produktiosuuden keräämisessä sekä analysoimisessa.
Yrityslistauksen tärkein lähde oli potentiaalisten markkinointiyritysten välillä suoritettu tarjouspyyntökierros. Mahdollisiin yhteistyökumppaniyrityksiin tutustuminen sekä toimeksiantajaa konsultoivat haastattelut toimivat pohjana listauksen tekemiselle sekä arviointikriteerien muodostamiselle. Tarjouspyyntökierroksesta saatujen tietojen perusteella pieni joukko mahdollisia yhteistyökumppaniyrityksiä on listattu yhteen ja arvioitu muun muassa hinnan sekä yleisen yhteensopivuuden perusteella.
Lopullisessa yritysvertailussa on yhteensä seitsemän yritystä Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Osa yrityksistä toimii kaikissa kohdemaissa. Tarjouspyyntökierros havaittiin hyväksi keinoksi selvittää potentiaalisten kumppaneiden tarjontaa sekä kykyä soveltaa ja joustaa tilanteessa, jossa mahdollinen projekti ei ole tarkoin määritelty.
Toimeksiantaja koki produktin hyödylliseksi ja aloitti yhteistyökeskustelut parhaimmiksi yhteistyökumppaneiksi havaitsemiensa yritysten kanssa.