Serbian tunnettuuden kehittäminen Suomessa: Pakettimatkan luominen Serbiaan
Lukic, Johanna (2015)
Lukic, Johanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää suomalaisten tietoutta Serbiasta kehittämällä pakettimatka Serbiaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Serbian tunnettuutta suomalaisten keskuudessa luomalla keskustelua kyselyiden ja haastattelujen kautta sekä suunnittelemalla matkapaketti Serbiaan. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Idea-Linna Oy ja sen omistajat Tuula ja Srba Lukić, jotka ovat jo pitkään kehittäneet Serbian turismia. Alue on suomalaisille uusi ja se avaa monia mahdollisuuksia, joita tämä opinnäytetyö osaltaan selvitti.
Tutkimus kohdistettiin potentiaaliseen kohderyhmään eli keski-ikäisiin suomalaisiin ja se pyrki saamaan mahdollisimman laajasti tietoa suomalaisten Serbiaan kohdistuvasta tiedosta ja sen avulla edistää Serbian tunnettuutta Suomessa. Opinnäytetyö sisältää teoriaa Serbiasta ja siitä, miten se on ajautunut heikkoon tilaansa matkailumaana. Teoriaosuudessa kerrotaan myös, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon luotaessa uutta matkakohdetta ja miten matkailutuote luodaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia sekä Suomessa että Serbiassa, haastatteluja Serbian matkailun kannalta tärkeiden ihmisten kanssa sekä kyselyä maahan kohdistuvin kysymyksin. Kenttätutkimusta käytettiin hyväksi Serbian pääkaupungin Belgradin lähialueilla, missä löytyi vaihtoehtoja ja hyviä matkakohteita pakettimatkaan. Työ on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen, sillä pakettimatkan suunnittelussa tarvitaan usein molempia menetelmiä.
Työn tuloksena valmistui pakettimatka Serbiaan ja sitä myy Matka-Agentit Oy. Matkan kesto on seitsemän päivää ja sen teemana on yhdistelmä hyvinvointia, viinejä, ruokaa sekä hieman historiaa. Matka on toteutettavissa mihin vuodenaikaan vain, mutta otollisin aika on syksyllä viininkorjuun aikaan. Pakettimatka luotiin kysely- sekä kenttätutkimuksen perusteella ottaen huomioon laatu, kiinnostavuus sekä uutuusarvo. Tärkeitä tekijöitä olivat myös kohteiden saavutettavuus ja hinta. Kaikki nämä osatekijät oli mietittävä tarkkaan uutta matkakohdetta luotaessa.
Tutkimus kohdistettiin potentiaaliseen kohderyhmään eli keski-ikäisiin suomalaisiin ja se pyrki saamaan mahdollisimman laajasti tietoa suomalaisten Serbiaan kohdistuvasta tiedosta ja sen avulla edistää Serbian tunnettuutta Suomessa. Opinnäytetyö sisältää teoriaa Serbiasta ja siitä, miten se on ajautunut heikkoon tilaansa matkailumaana. Teoriaosuudessa kerrotaan myös, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon luotaessa uutta matkakohdetta ja miten matkailutuote luodaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia sekä Suomessa että Serbiassa, haastatteluja Serbian matkailun kannalta tärkeiden ihmisten kanssa sekä kyselyä maahan kohdistuvin kysymyksin. Kenttätutkimusta käytettiin hyväksi Serbian pääkaupungin Belgradin lähialueilla, missä löytyi vaihtoehtoja ja hyviä matkakohteita pakettimatkaan. Työ on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen, sillä pakettimatkan suunnittelussa tarvitaan usein molempia menetelmiä.
Työn tuloksena valmistui pakettimatka Serbiaan ja sitä myy Matka-Agentit Oy. Matkan kesto on seitsemän päivää ja sen teemana on yhdistelmä hyvinvointia, viinejä, ruokaa sekä hieman historiaa. Matka on toteutettavissa mihin vuodenaikaan vain, mutta otollisin aika on syksyllä viininkorjuun aikaan. Pakettimatka luotiin kysely- sekä kenttätutkimuksen perusteella ottaen huomioon laatu, kiinnostavuus sekä uutuusarvo. Tärkeitä tekijöitä olivat myös kohteiden saavutettavuus ja hinta. Kaikki nämä osatekijät oli mietittävä tarkkaan uutta matkakohdetta luotaessa.