Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sairaanhoitajien kokemuksia sydänhoitajan vastaanotolla työskentelystä

Koskinen, Nina; Parkkinen, Sara (2015)

 
Avaa tiedosto
Koskinen_Nina_Parkkinen_Sara.pdf (352.5Kt)
Lataukset: 


Koskinen, Nina
Parkkinen, Sara
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127659
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajien kokemuksia sydänhoitajan vastaanotolla työskentelystä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Hatanpään sairaalan kardiologisen vuodeosaston kanssa. Sen yhteydessä toimii sydänhoitajan vastaanotto. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista menetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla haastattelemalla kuutta sairaanhoitajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Työn tehtävinä oli selvittää, millaisia odotuksia sairaanhoitajilla on sydänhoitajan vastaanotolla työskentelystä, mitä edistäviä tekijöitä ja mitä haasteita he kokevat sydänhoitajan vastaanottotyöhön liittyvän, miten he toteuttavat potilaslähtöistä ohjausta ja millaista tukea he tarvitsevat asiantuntijuutensa kehittämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa työyhteisölle sairaanhoitajien kokemista haasteista sydänhoitajana toimimisesta, jotta työyhteisö voi tulevaisuudessa kehittää vastaanottotoimintaa opinnäytetyössä esille tulleiden kehittämistarpeiden mukaisesti. Lisäksi tavoitteena oli löytää keinoja, joilla voidaan tukea sairaanhoitajien asiantuntijuuden kehittymistä ja sitä kautta kehittää myös potilasohjausta.

Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajat kokivat vastaanottotyön mielekkääksi. Tärkeäksi edistäväksi tekijäksi koettiin toimiva yhteistyö niin osaston henkilökunnan kuin esimerkiksi TAYS:n Sydänsairaalan kanssa. Tulosten mukaan sairaanhoitajat käyttivät monipuolisesti eri ohjausmenetelmiä potilaslähtöisen ohjauksen toteuttamiseksi. Ohjauksessa korostui potilaiden yksilöllisten tarpeiden huomiointi. Keskeisinä ongelmina esille nousivat vastaanottotoiminnan epäsäännöllisyys sekä ajankäytölliset vaikeudet. Lisäksi haasteeksi osoittautui yhtenäinen kirjaaminen. Ohjaukseen koettiin liittyvän myös vuorovaikutuksellisia haasteita, kuten potilaiden vastaanottokyvyttömyys ja harhakäsitykset. Tulosten perusteella eniten koulutusta kaivattiin tietoteknisiin taitoihin. Myös mahdollisuutta tutustua vastaavanlaiseen toimintaan muissa sairaaloissa toivottiin. Kaiken kaikkiaan koulutusten haluttiin olevan lyhyitä ja käytännönläheisiä.

Kokonaiskuvan saamiseksi jatkossa olisi hyvä tutkia, millaisia kokemuksia potilailla on saamastaan ohjauksesta. Myöhemmin olisi kiinnostavaa selvittää, onko tästä opinnäytetyöstä ollut hyötyä työyhteisölle ja ovatko esille nousseet kehittämisideat toteutuneet. Aineistonkeruumenetelmänä havainnointi saattaisi tuoda uusia näkökulmia esille. Jatkossa aihetta voisi tutkia painottamalla lisää hoitajien eri osaamisalueita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste