Yritysyhteistyö osana tapahtumaa: case Ipanahipat 2015
Kakko, Henna (2015)
Kakko, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137857
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysyhteistyötä eli sponsorointia yhtenä tapahtuman
rahoitusvaihtoehtona. Case-esimerkkinä on Turussa, Logomossa lauantaina 17.1.2015
ensimmäistä kertaa järjestetty lasten festivaali Ipanahipat. Ipanahipat lasten festivaalin
järjestäjänä toimi turkulainen Tapahtumallinen Oy joka lähti keväällä 2014 suunnittelemaan
täysin uuden tyyppistä, elämyksellistä lasten tapahtumaa Turkuun. Tapahtumalle ei ollut
ulkopuolista tilaajaa vaan tapahtuma oli Tapahtumallinen Oy:n ensimmäinen oma tuotanto.
Koska kyseessä oli yrityksen oma tuotanto, ei tapahtumalle ollut ulkopuolista rahoittajaa.
Tapahtuman rahoitus koostui yrityksen omasta rahoituksesta ja loput päätettiin rahoittaa
yksityisellä rahoituksella, eli hakemalle tapahtumalle sopivia sponsoreita. Vastuualueenani
Ipanahipat 2015 tapahtumassa oli tapahtuman markkinoinnin suunnittelu ja toteutus.
Opinnäytetyössäni paneudun erityisesti siihen, miten tuloksellista sponsorihankintaa
kulttuuritapahtumien parissa tulisi tehdä ja miten sponsorointi on muuttanut muotoaan vuosien
saatossa. Lisäksi tarkastelen Ipanahipat case-esimerkin avulla yhteistyökumppaneiden
merkitystä markkinoinnin näkökulmasta; miten ne vaikuttavat tapahtuman markkinointiin ja
imagoon?
rahoitusvaihtoehtona. Case-esimerkkinä on Turussa, Logomossa lauantaina 17.1.2015
ensimmäistä kertaa järjestetty lasten festivaali Ipanahipat. Ipanahipat lasten festivaalin
järjestäjänä toimi turkulainen Tapahtumallinen Oy joka lähti keväällä 2014 suunnittelemaan
täysin uuden tyyppistä, elämyksellistä lasten tapahtumaa Turkuun. Tapahtumalle ei ollut
ulkopuolista tilaajaa vaan tapahtuma oli Tapahtumallinen Oy:n ensimmäinen oma tuotanto.
Koska kyseessä oli yrityksen oma tuotanto, ei tapahtumalle ollut ulkopuolista rahoittajaa.
Tapahtuman rahoitus koostui yrityksen omasta rahoituksesta ja loput päätettiin rahoittaa
yksityisellä rahoituksella, eli hakemalle tapahtumalle sopivia sponsoreita. Vastuualueenani
Ipanahipat 2015 tapahtumassa oli tapahtuman markkinoinnin suunnittelu ja toteutus.
Opinnäytetyössäni paneudun erityisesti siihen, miten tuloksellista sponsorihankintaa
kulttuuritapahtumien parissa tulisi tehdä ja miten sponsorointi on muuttanut muotoaan vuosien
saatossa. Lisäksi tarkastelen Ipanahipat case-esimerkin avulla yhteistyökumppaneiden
merkitystä markkinoinnin näkökulmasta; miten ne vaikuttavat tapahtuman markkinointiin ja
imagoon?