Perehdyttämisopas Porvoo Campuksen monimuotokoulutuksen aikuisopiskelijalle
Granholm, Anne (2015)
Granholm, Anne
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137844
Tiivistelmä
Produktin tavoite oli toteuttaa Porvoo Campuksen monimuotokoulutuksessa opiskeleville aikuisopiskelijoille perehdytysopas, joka pohjaa aikuisopiskelijoiden tarpeisiin. Pelkästään aikuisopiskelijoille suunnattua perehdytysopasta ei tällä hetkellä ole käytössä Porvoo Cam-puksella. Yhä enemmän opiskelijat suorittavat ensimmäisen vuoden opinnoistaan käyttäen hyödykseen aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisen (AHOT) mahdollisuuksia, tai opinnot tapahtuvat virtuaaliopintoina. Tämä tarkoittaa monimuoto-opiskelun yleistyessä, että opiskelut etenevät yksilöllisesti, jolloin ei välttämättä osallistuta yhteisille tunneille. Se saattaa johtaa siihen, että opiskelua koskeva informaatio voi jäädä saamatta, tai se jää puutteelliseksi.
Työn alkuosassa käydään läpi ensin työn taustaa ja toimeksiantajaa. Työn teoreettisena viitekehyksenä on käsite aikuisopiskelija ja perehdyttäminen oppilaitoksessa. Se koostuu osioista aikuisopiskelu, elämänlaajuinen oppiminen ja aikuisen oppimisen erityispiirteet, sekä perehdyttäminen organisaatiossa ja koulutusmaailmassa. Työn loppuosassa käsitel-lään produktin suunnittelua ja toteutusta, sekä esitellään perehdytysopas. Lopuksi tekijä pohtii työn onnistumista ja omaa oppimisprosessiaan.
Opinnäytetyön toteutus ajoittui vuoden 2014 loppuvuodesta huhtikuulle 2015. Produkti on tehty kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen ja tutkimusjoukko on koostunut Porvoo Campuksen vuoden 2014 ja 2013 aloittaneista opiskelijoista, sekä satunnaisin otannoin vuosien 2011 ja 2012 aloittaneista opiskelijoista. Työssä on haluttu erityisesti hyödyntää syksyllä 2014 aloittaneiden kokemuksia ja tuntemuksia opiskelun aloituksesta.
Produktin tuloksena syntyi sähköisessä muodossa julkaistava perehdytysopas, joka vas-taisi tutkimustuloksessa esiin tulleisiin tarpeisiin. Opas sisältää juuri aikuisopiskelijoille tar-koitettua yksilöllistä tietoa. Oppaan tarkoitus on kuitenkin tukea itseohjautuvuutta, eikä näin ollen anna valmiita vastauksia kaikkeen, vaan ohjaa käyttämään oppilaitoksen materiaaleja sähköisissä työkaluissa.
Työn alkuosassa käydään läpi ensin työn taustaa ja toimeksiantajaa. Työn teoreettisena viitekehyksenä on käsite aikuisopiskelija ja perehdyttäminen oppilaitoksessa. Se koostuu osioista aikuisopiskelu, elämänlaajuinen oppiminen ja aikuisen oppimisen erityispiirteet, sekä perehdyttäminen organisaatiossa ja koulutusmaailmassa. Työn loppuosassa käsitel-lään produktin suunnittelua ja toteutusta, sekä esitellään perehdytysopas. Lopuksi tekijä pohtii työn onnistumista ja omaa oppimisprosessiaan.
Opinnäytetyön toteutus ajoittui vuoden 2014 loppuvuodesta huhtikuulle 2015. Produkti on tehty kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen ja tutkimusjoukko on koostunut Porvoo Campuksen vuoden 2014 ja 2013 aloittaneista opiskelijoista, sekä satunnaisin otannoin vuosien 2011 ja 2012 aloittaneista opiskelijoista. Työssä on haluttu erityisesti hyödyntää syksyllä 2014 aloittaneiden kokemuksia ja tuntemuksia opiskelun aloituksesta.
Produktin tuloksena syntyi sähköisessä muodossa julkaistava perehdytysopas, joka vas-taisi tutkimustuloksessa esiin tulleisiin tarpeisiin. Opas sisältää juuri aikuisopiskelijoille tar-koitettua yksilöllistä tietoa. Oppaan tarkoitus on kuitenkin tukea itseohjautuvuutta, eikä näin ollen anna valmiita vastauksia kaikkeen, vaan ohjaa käyttämään oppilaitoksen materiaaleja sähköisissä työkaluissa.