Poliittinen henkilöbrändi audiovisuaalisessa vaalimainonnassa : Kuvakäsikirjoitus animaation keinoja hyödyntävälle mainoselokuvalle
Röksä, Tiia (2015)
Röksä, Tiia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137906
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka narratiivinen ja animaatioelokuvan keinoja hyödyntävä mainoselokuva voisi toimia poliittisessa markkinoinnissa, kun sen tehtävä on tukea poliittisen henkilöbrändin rakentumista sekä henkilön tunnet-tuuden lisääntymistä julkisuudessa. Työssä suunnitellaan Kokoomuksen edus-kuntavaaliehdokkaan Harri Salosen vaalikampanjaan soveltuvan mainoselokuvan synopsis ja storyboard eli kuvakäsikirjoitus.
Teoriaosuus keskittyy tutkimaan henkilöbrändin rakentumiseen liittyviä kom-ponentteja ja niiden ilmentymistä sekä audiovisuaalisessa henkilöbrändissä että yleensä poliittisessa vaalivideomainonnassa. Tutkimuksen perusta on kvalitatii-vissa tutkimusmenetelmissä, ja sen aineistolähteinä on käytetty henkilöbrän-däykseen ja poliittiseen markkinointiin liittyvää vuosina 1990–2014 ilmestynyttä kirjallisuutta, henkilökohtaista puhelinhaastattelua sekä lähilukuna tutkimusma-teriaalin pohjalta tehtyjä omia havaintoja.
Tutkimus tarkastelee henkilöbrändiä esiintymistaidon sekä retoriikan näkökulmis-ta, ja käyttää hyväkseen elokuva-analyysin metodeihin kytketyn lähiluvun ja se-mioottisen analyysin keinoja, jolloin sekä kirjallisuuslähteet että audiovisuaaliset tuotannot toimivat tutkimusmateriaaleina.
Työn tavoitteena on tehdä henkilöbrändiä mukaileva ja muista ehdokkaista erot-tuva animaatioelokuvan suunnitelma, joka voitaisiin jalkauttaa sosiaaliseen mediaan.
Teoriaosuus keskittyy tutkimaan henkilöbrändin rakentumiseen liittyviä kom-ponentteja ja niiden ilmentymistä sekä audiovisuaalisessa henkilöbrändissä että yleensä poliittisessa vaalivideomainonnassa. Tutkimuksen perusta on kvalitatii-vissa tutkimusmenetelmissä, ja sen aineistolähteinä on käytetty henkilöbrän-däykseen ja poliittiseen markkinointiin liittyvää vuosina 1990–2014 ilmestynyttä kirjallisuutta, henkilökohtaista puhelinhaastattelua sekä lähilukuna tutkimusma-teriaalin pohjalta tehtyjä omia havaintoja.
Tutkimus tarkastelee henkilöbrändiä esiintymistaidon sekä retoriikan näkökulmis-ta, ja käyttää hyväkseen elokuva-analyysin metodeihin kytketyn lähiluvun ja se-mioottisen analyysin keinoja, jolloin sekä kirjallisuuslähteet että audiovisuaaliset tuotannot toimivat tutkimusmateriaaleina.
Työn tavoitteena on tehdä henkilöbrändiä mukaileva ja muista ehdokkaista erot-tuva animaatioelokuvan suunnitelma, joka voitaisiin jalkauttaa sosiaaliseen mediaan.