Digitaalinen markkinointi : Digitaalisen markkinoinnin kehitys Speakersforum Oy:llä
Haanpää, Vilma (2015)
Haanpää, Vilma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137924
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Speakersforum Oy:n digitaalisen markkinoinnin kehitystä vuodesta 2013 vuoteen 2014. Tavoitteena oli selvittää kuinka esimerkiksi erillisen myynnin ja markkinoinnin assistentin palkkaaminen vaikutti omalta osaltaan digitaalisen markkinoinnin kehitykseen ja liikevaihdon nousuun.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista markkinointia ja digitaalisen markkinoinnin keinoja. Näihin keinoihin kuuluvat kotisivut, sähköpostimarkkinointi ja verkkomainonta sekä mobiilimarkkinointi. Myös hakukonemarkkinointia, erityisesti Googlen AdWords-ohjelmaa käsiteltiin. AdWords on monimutkainen ohjelma, joten tässä esitettiin vain tärkeimmät seikat. Neljäs luku oli työn empiirinen osuus, ja siinä käsiteltiin digitaalista markkinointia ja sen kehitystä Speakersforumilla. Tarkasteltavina markkinointikeinoina olivat yrityksen kotisivut, lähetetyt uutiskirjeet ja hakukonemarkkinointi. Tulokset perustuivat lukuihin, jotka saatiin yrityksen myynninohjausjärjestelmästä sekä Googlen AdWords-ohjelmasta.
Digitaalisen markkinoinnin keinoja hyödynnetään Speakersforumilla hyvin. Yrityksen uudet kotisivut toimivat paremmin kuin vanhat sivut. Sähköpostimarkkinointi toteutetaan uutiskirjeiden muodossa, ja niihin panostetaan. Sisältöjä mietitään tarkasti ja hiotaan aina viimeiseen saakka. Speakersforum myös panostaa AdWordsiin jatkuvasti enemmän. Vaikka rahallisia kustannuksia ei tulisikaan lisää, tapahtuu panostus osaamisen lisääntymisen kautta. Luvussa 4 esitetyissä kuvioissa näkyy selvästi positiivinen suuntaus ylöspäin. Kuviot 4 ja 5 ovat liitteissä, mutta nämä liitteet eivät ole julkisia.
Vaikka Speakersforumilla on uudet, mobiilikäyttäjätkin huomioivat kotisivut, voisivat ne olla vielä paremmin heille optimoitu. Yritys voisi pyrkiä ohjaamaan mobiilikäyttäjät erilliselle mobiilisivustolle, kuten useat muutkin yritykset. Nykyisillä mobiilisivuilla on edelleen liian paljon sisältöä, ja tämä tekee sivustosta melko raskaan ja edelleen turhan hitaan käyttää. Toisaalta on huomioitava, että Speakersforumilla puhujien kotisivuesittelyt ovat erittäin tärkeä osa kotisivuja. Jos näistä kotisivuesittelyistä poistettaisiin esimerkiksi puhujien kuvat kokonaan, esittelyt menettäisivät merkitystään ja tehoaan. Tarvitaan siis vielä pientä hienosäätöä ja käytettävyystestejä, jotta päästään mobiilikäyttäjienkin kannalta hyvään lopputulokseen.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista markkinointia ja digitaalisen markkinoinnin keinoja. Näihin keinoihin kuuluvat kotisivut, sähköpostimarkkinointi ja verkkomainonta sekä mobiilimarkkinointi. Myös hakukonemarkkinointia, erityisesti Googlen AdWords-ohjelmaa käsiteltiin. AdWords on monimutkainen ohjelma, joten tässä esitettiin vain tärkeimmät seikat. Neljäs luku oli työn empiirinen osuus, ja siinä käsiteltiin digitaalista markkinointia ja sen kehitystä Speakersforumilla. Tarkasteltavina markkinointikeinoina olivat yrityksen kotisivut, lähetetyt uutiskirjeet ja hakukonemarkkinointi. Tulokset perustuivat lukuihin, jotka saatiin yrityksen myynninohjausjärjestelmästä sekä Googlen AdWords-ohjelmasta.
Digitaalisen markkinoinnin keinoja hyödynnetään Speakersforumilla hyvin. Yrityksen uudet kotisivut toimivat paremmin kuin vanhat sivut. Sähköpostimarkkinointi toteutetaan uutiskirjeiden muodossa, ja niihin panostetaan. Sisältöjä mietitään tarkasti ja hiotaan aina viimeiseen saakka. Speakersforum myös panostaa AdWordsiin jatkuvasti enemmän. Vaikka rahallisia kustannuksia ei tulisikaan lisää, tapahtuu panostus osaamisen lisääntymisen kautta. Luvussa 4 esitetyissä kuvioissa näkyy selvästi positiivinen suuntaus ylöspäin. Kuviot 4 ja 5 ovat liitteissä, mutta nämä liitteet eivät ole julkisia.
Vaikka Speakersforumilla on uudet, mobiilikäyttäjätkin huomioivat kotisivut, voisivat ne olla vielä paremmin heille optimoitu. Yritys voisi pyrkiä ohjaamaan mobiilikäyttäjät erilliselle mobiilisivustolle, kuten useat muutkin yritykset. Nykyisillä mobiilisivuilla on edelleen liian paljon sisältöä, ja tämä tekee sivustosta melko raskaan ja edelleen turhan hitaan käyttää. Toisaalta on huomioitava, että Speakersforumilla puhujien kotisivuesittelyt ovat erittäin tärkeä osa kotisivuja. Jos näistä kotisivuesittelyistä poistettaisiin esimerkiksi puhujien kuvat kokonaan, esittelyt menettäisivät merkitystään ja tehoaan. Tarvitaan siis vielä pientä hienosäätöä ja käytettävyystestejä, jotta päästään mobiilikäyttäjienkin kannalta hyvään lopputulokseen.