Tubulaarisen primäärirakenteen suunnittelu Cessna 172M -ilma-alukseen
Niemi, Samuli (2015)
Niemi, Samuli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137976
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella uuden mäntämoottorivoimalaitteen asennuksen mahdollistava moottoripukki Cessna 172M -ilma-alukseen. Moottoripukki tuli suunnitella kestämään kaikki ilma-alukseen kohdistuvat kuormitukset sekä kuormitusyhdistelmät.
Kyseinen lentokoneyksilö tulee sijoittumaan experimental-luokkaan, joten suunnittelun minimivaatimukset määriteltiin kansallisten ilmailumääräysten mukaisesti. Kansallisten ilmailumääräyksien asettamia vaatimuksia täydennettiin soveltuvin osin EU:n ja EASA:n antaman ohjeistuksen ja lainsäädännön perusteella. Moottoripukkiin kohdistuvat kuormitukset ja kuormitustilojen yhdistelmät määriteltiin näiden vaatimusten ja yleisten fysiikan lainalaisuuksien perusteella.
Konstruktion valinta ja lujuustarkastelu suoritettiin elementtimenetelmäohjelmiston avulla. Tässä opinnäytetyössä käsitellään mallin luonti ja saadut tulokset, joilla osoitettiin rakenteen kestävyys kaikissa lentotiloissa ja lentotilojen muutoksissa.
Tämän opinnäytetyön tuloksena oli suunnitelma rakennettavan moottoripukin peruskonstruktiosta ja suositeltavasta testausmenetelmästä. Tällä opinnäytetyöllä tullaan osoittamaan ilma-alusyksilön rakenteen kestävyys moottoripukin osalta ilma-alukseen liittyvissä viranomaismenettelyissä.
Kyseinen lentokoneyksilö tulee sijoittumaan experimental-luokkaan, joten suunnittelun minimivaatimukset määriteltiin kansallisten ilmailumääräysten mukaisesti. Kansallisten ilmailumääräyksien asettamia vaatimuksia täydennettiin soveltuvin osin EU:n ja EASA:n antaman ohjeistuksen ja lainsäädännön perusteella. Moottoripukkiin kohdistuvat kuormitukset ja kuormitustilojen yhdistelmät määriteltiin näiden vaatimusten ja yleisten fysiikan lainalaisuuksien perusteella.
Konstruktion valinta ja lujuustarkastelu suoritettiin elementtimenetelmäohjelmiston avulla. Tässä opinnäytetyössä käsitellään mallin luonti ja saadut tulokset, joilla osoitettiin rakenteen kestävyys kaikissa lentotiloissa ja lentotilojen muutoksissa.
Tämän opinnäytetyön tuloksena oli suunnitelma rakennettavan moottoripukin peruskonstruktiosta ja suositeltavasta testausmenetelmästä. Tällä opinnäytetyöllä tullaan osoittamaan ilma-alusyksilön rakenteen kestävyys moottoripukin osalta ilma-alukseen liittyvissä viranomaismenettelyissä.