Pelaajakäyttäytymisen tilastoinnin hyödyntäminen tietokonepelin kehittämisessä
Heiska, Eetu (2015)
Heiska, Eetu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148179
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli produkti Freehold Gamesille. Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella ja toteuttaa mittareita Sproggiwood –nimisen tietokonepelin kehittämisen tueksi. Produktin tavoitteeksi asetettiin yksinkertaisen ja kustannustehokkaan analytiikkaratkaisun suunnittelu ja toteutus. Produktin tuli olla niin helppokäyttöinen, että pelin kehitystiimi pystyi jatkamaan sen käyttöä tarvittaessa myös pelin valmistuttua.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin ensin analytiikkaa laajemmin ja todettiin, että se on tärkeä ja yleinen osa kaikkea liiketoimintaa. Tietoa hyödynnetään entistä enemmän, ja mittarit ovat yleisiä kaikilla aloilla. Peliala on itsessään uusi, ja vaikka analytiikkaa ei tällä hetkellä pidetä vakiintuneena osana tietokonepelien kehitystä, ei pitäisi olla mitään syytä, minkä takia analytiikka ei voisi tuottaa pelialalla vastaavaa lisäarvoa, kuin muillakin aloilla.
Mittareiden suunnittelussa käytettävät yleiset säännöt sopivat myös pelialalle. Yleinen SMART –malli, jonka mukaan hyvät mittarit ovat tarkoin rajattuja, mitattavia, saavutettavia, oleellisia ja ajantasaisia, esitetään teoriaosuudessa ja sitä sovelletaan produktiin. Koska produktilla oli tiukka aikataulu ja siten mittarit tuli saada nopeasti käyttöön, ei virheille ja kokeilulle ollut paljon aikaa. Tästä syystä teoriaosuudessa tutkittiin myös mittareihin liittyviä riskejä.
Produkti itsessään kattaa kahden päämittarin suunnittelun ja toteutuksen, sekä Microsoft Excel –pohjaisen työkalun yleiseen tiedonhakuun. Freehold Games vastasi varsinaisesta pelaajakäyttäytymistiedon keruusta, ja minun tehtäväni oli muotoilla tieto mittareita varten sopivaan muotoon, sekä rakentaa ja esittää valitut päämittarit. Freehold Games hyödynsi kerättyä ja esitettyä tietoa pelin kehitykseen liittyvässä päätöksenteossa. Produkti oli käytössä kesäkuusta 2014 lokakuuhun 2014.
Freehold Games oli tyytyväinen produktiin, ja heidän mielestään se täytti sille asetetut tavoitteet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin ensin analytiikkaa laajemmin ja todettiin, että se on tärkeä ja yleinen osa kaikkea liiketoimintaa. Tietoa hyödynnetään entistä enemmän, ja mittarit ovat yleisiä kaikilla aloilla. Peliala on itsessään uusi, ja vaikka analytiikkaa ei tällä hetkellä pidetä vakiintuneena osana tietokonepelien kehitystä, ei pitäisi olla mitään syytä, minkä takia analytiikka ei voisi tuottaa pelialalla vastaavaa lisäarvoa, kuin muillakin aloilla.
Mittareiden suunnittelussa käytettävät yleiset säännöt sopivat myös pelialalle. Yleinen SMART –malli, jonka mukaan hyvät mittarit ovat tarkoin rajattuja, mitattavia, saavutettavia, oleellisia ja ajantasaisia, esitetään teoriaosuudessa ja sitä sovelletaan produktiin. Koska produktilla oli tiukka aikataulu ja siten mittarit tuli saada nopeasti käyttöön, ei virheille ja kokeilulle ollut paljon aikaa. Tästä syystä teoriaosuudessa tutkittiin myös mittareihin liittyviä riskejä.
Produkti itsessään kattaa kahden päämittarin suunnittelun ja toteutuksen, sekä Microsoft Excel –pohjaisen työkalun yleiseen tiedonhakuun. Freehold Games vastasi varsinaisesta pelaajakäyttäytymistiedon keruusta, ja minun tehtäväni oli muotoilla tieto mittareita varten sopivaan muotoon, sekä rakentaa ja esittää valitut päämittarit. Freehold Games hyödynsi kerättyä ja esitettyä tietoa pelin kehitykseen liittyvässä päätöksenteossa. Produkti oli käytössä kesäkuusta 2014 lokakuuhun 2014.
Freehold Games oli tyytyväinen produktiin, ja heidän mielestään se täytti sille asetetut tavoitteet.