Uusi alkoholilaki : vaikutukset markkinointiin ja mainontaan
Lehtonen, Charlotta (2015)
Lehtonen, Charlotta
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137921
Tiivistelmä
Vuoden 2014 yksi seuratuimmista ja eniten keskustelua herättäneistä aiheista oli kokonaisuudessaan 1.1.2015 voimaan tullut alkoholilain muutos. Mediassa esille tulivat lähinnä yksityiskohtaiset pienet vaikutukset, mutta todelliset, suuremmat vaikutukset jäivät medialta huomiotta. Tarkoituksena tässä opinnäytetyössä on tarkastella alkoholilain muutoksia ja kiristyksiä kieltolain ajasta alkaen nykypäivään asti.
Työssä käydään ensin läpi Suomen alkoholilain ja -politiikan historiaa Alko Oy:n näkökulmasta ja sen kautta lähestytään nykypäivän tilannetta, uusimpaan lainmuutokseen asti.
Tämän jälkeen otetaan tarkempaan tarkasteluun markkinoinnin ja markkinointiviestinnän käsitteet ja lopuksi tarkastellaan alkoholilain markkinasäännösten muutosten vaikutuksia yritysten näkökulmasta.
Tutkimusmenetelminä olen käyttänyt tutustumista kirjallisuuteen, tarkastellut lainsäädäntöä ja sitä tukevia ohjeistuksia, lainvalmistelutöitä sekä elektronisia lähteitä. Lisäksi olen tehnyt muutamille yritysten edustajille haastatteluja, jotka toimivat apukeinona kartoittaessa lain kiristymisen vaikutuksia yritysten markkinointiin.
Työssä käydään ensin läpi Suomen alkoholilain ja -politiikan historiaa Alko Oy:n näkökulmasta ja sen kautta lähestytään nykypäivän tilannetta, uusimpaan lainmuutokseen asti.
Tämän jälkeen otetaan tarkempaan tarkasteluun markkinoinnin ja markkinointiviestinnän käsitteet ja lopuksi tarkastellaan alkoholilain markkinasäännösten muutosten vaikutuksia yritysten näkökulmasta.
Tutkimusmenetelminä olen käyttänyt tutustumista kirjallisuuteen, tarkastellut lainsäädäntöä ja sitä tukevia ohjeistuksia, lainvalmistelutöitä sekä elektronisia lähteitä. Lisäksi olen tehnyt muutamille yritysten edustajille haastatteluja, jotka toimivat apukeinona kartoittaessa lain kiristymisen vaikutuksia yritysten markkinointiin.