Lautapelikonseptin suunnittelu Martinex Oy:lle
Tupala, Joonas (2015)
Tupala, Joonas
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127541
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella uusi lautapelikonsepti työn toimeksiantajalle Martinex Oy:lle. Suunnittelua ohjasi toimeksianto 2–5 pelaajan perhepelistä, joka olisi kevyesti designer- ja europelityylinen. Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman eheä pelimekaniikka sekä toimiva teema, joka innostaa koko laajaa kohderyhmää. Mikäli konsepti osoittautuu kyllin vahvaksi, siitä jatkokehitetään massamarkkinoille julkaistava lautapeli.
Suunnittelutyö alkoi konseptien ideoinnilla sekä tutkimuksella, jonka tarkoituksena oli jalostaa varhaisia ideoita. Tutkimustyössä suoritettiin laaja lautapelitietokannan vertaisanalyysi, joka kartoitti suosittujen pelien teemoja ja pelimekaniikkaa. Kohderyhmän lautapelimieltymyksiä ja motiiveja selvitettiin asiantuntijahaastatteluin ja käyttäjäkyselyin.
Tutkimustyön synnyttämien ideoiden ja tiedon jalostaminen pelikonsepteiksi poiki useita peli-ideoita, joita kehittämällä ja hylkäämällä päädyttiin lopulta avaruusteemaiseen pelikonseptiin, jossa pelaajat pyrkivät saamaan haltuunsa modulaarista pelilautaa. Konseptia kehitettiin kokeilemalla ja pelitestauksella hioen pelin mekaniikkaa mahdollisimman toimivaksi sekä sääntöjensä että ulkoasunsa puolesta.
Opinnäyteprosessin tulos on lautapelikonsepti, jossa 2-5 pelaajaa kilpailee rajoitetuin resurssein ajelehtivan avaruusaluksen hallinnasta. Pelin kesto on noin 60 minuuttia, ja se soveltuu alustavan arvion mukaan 10-vuotiaille ja tätä vanhemmille. Konsepti ei kuitenkaan ole opinnäyteprosessin päätteeksi valmis lautapeli, sillä lopullisien painokelpoisten kuvitusten, graafisen ulkoasun ja optimoinnin tekeminen tapahtuu vain jos toimeksiantaja päättää julkaista pelin.
Suunnittelutyö alkoi konseptien ideoinnilla sekä tutkimuksella, jonka tarkoituksena oli jalostaa varhaisia ideoita. Tutkimustyössä suoritettiin laaja lautapelitietokannan vertaisanalyysi, joka kartoitti suosittujen pelien teemoja ja pelimekaniikkaa. Kohderyhmän lautapelimieltymyksiä ja motiiveja selvitettiin asiantuntijahaastatteluin ja käyttäjäkyselyin.
Tutkimustyön synnyttämien ideoiden ja tiedon jalostaminen pelikonsepteiksi poiki useita peli-ideoita, joita kehittämällä ja hylkäämällä päädyttiin lopulta avaruusteemaiseen pelikonseptiin, jossa pelaajat pyrkivät saamaan haltuunsa modulaarista pelilautaa. Konseptia kehitettiin kokeilemalla ja pelitestauksella hioen pelin mekaniikkaa mahdollisimman toimivaksi sekä sääntöjensä että ulkoasunsa puolesta.
Opinnäyteprosessin tulos on lautapelikonsepti, jossa 2-5 pelaajaa kilpailee rajoitetuin resurssein ajelehtivan avaruusaluksen hallinnasta. Pelin kesto on noin 60 minuuttia, ja se soveltuu alustavan arvion mukaan 10-vuotiaille ja tätä vanhemmille. Konsepti ei kuitenkaan ole opinnäyteprosessin päätteeksi valmis lautapeli, sillä lopullisien painokelpoisten kuvitusten, graafisen ulkoasun ja optimoinnin tekeminen tapahtuu vain jos toimeksiantaja päättää julkaista pelin.