Sosiaalisen median merkitys suomalaisten elokuvien markkinoinnissa : Case-elokuvat: Mielensäpahoittaja & Autolla Nepaliin
Jokela, Elina; Parkkomäki, Elina (2015)
Jokela, Elina
Parkkomäki, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158267
Tiivistelmä
Opinnäytetyötutkimuksemme lähtökohtana oli saada selville, miten merkittävää sosiaalisen median käyttö on suomalaisten elokuvien markkinoinnissa. Sisällönanalyysimme keskittyi case-esimerkkien, Mielensäpahoittajan sekä Autolla Nepaliin -elokuvan markkinointitoimiin. Tutkimme näiden elokuvien markkinointiviestintää sekä markkinointia Facebookissa, YouTubessa, Instagramissa ja Twitterissä. Analysoimme myös syvemmin näiden sosiaalisen median kanavien mahdollisuuksia markkinoinnissa sekä lisäksi käsittelemme sosiaalista mediaa ja elokuvien markkinointiviestintää yleisesti.
Sosiaalisen median nopean kehityksen vuoksi lähdimme pohtimaan sen merkitystä ja kuinka tehokkaasti somea hyödynnetään elokuvamarkkinoinnissa ja etenkin case-elokuviemme markkinoinnissa. Nykytilanteen kartoittamisen lisäksi pohdimme, miten sosiaalisen median markkinointia voisi entisestään kehittää.
Opinnäytetyötutkimuksessamme keskityimme lisäksi elokuvien markkinointiin perinteisissä medioissa sosiaalisen median rinnalla. Laadullista tutkimustamme varten haastattelimme ja kuvasimme elokuva-alan ammattilaisia sekä sosiaaliseen mediaan erikoistunutta tietokirjailijaa.
Sosiaalisen median nopean kehityksen vuoksi lähdimme pohtimaan sen merkitystä ja kuinka tehokkaasti somea hyödynnetään elokuvamarkkinoinnissa ja etenkin case-elokuviemme markkinoinnissa. Nykytilanteen kartoittamisen lisäksi pohdimme, miten sosiaalisen median markkinointia voisi entisestään kehittää.
Opinnäytetyötutkimuksessamme keskityimme lisäksi elokuvien markkinointiin perinteisissä medioissa sosiaalisen median rinnalla. Laadullista tutkimustamme varten haastattelimme ja kuvasimme elokuva-alan ammattilaisia sekä sosiaaliseen mediaan erikoistunutta tietokirjailijaa.