Viestintä seuratoiminnassa : Case: Liikuntaseura Vihti-Gym ry
Teivastenaho, Anni (2015)
Teivastenaho, Anni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158295
Tiivistelmä
Pienissä järjestöissä kuten urheiluseuroissa asiat hoidetaan usein talkoo- ja vapaaehtoisvoimin, siksi resurssit eivät välttämättä aina riitä uusien strategioiden miettimiseen, vaan asiat tehdään helposti vanhalla hyväksi havaitulla tavalla. Hyvin suunnitellun ja toteutetun viestinnän avulla, urheiluseura voi kuitenkin lisätä tunnettavuuttaan, aktivoida uusia toimijoita ja pitää nykyiset jäsenensä ja sidosryhmänsä tyytyväisinä ja ajan tasalla seuran toiminnasta. Tämän vuoksi viestinnän suunnitteluun tulisi panostaa.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Liikuntaseura Vihti-Gym ry:lle. Liikuntaseura Vihti-Gym on noin 800 jäsenen liikuntaseura, joka tarjoaa kunto- ja harrasteliikuntaa sekä kilpatoimintaa kaikenikäisille vihtiläisille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota Vihti-Gymille kattava toimintalinja, joka kuuluu osana Valon Sinettiseurakriteereihin. Vihti-Gym on saanut Valon Sinettiseuran arvon kuusi kerta. Sinettiseuratoiminta on Valon ja urheilun lajiliittojen yhteinen toimintamalli, joka perustuu lapsen ja nuoren hyvinvoinnin edistämiselle sekä kasvun ja kehityksen tukemiselle. Sinettiseuratoiminta perustuu Sinettikriteereihin, joiden täyttymistä tarkkaillaan säännöllisillä auditointikäynneillä. Toimintalinjan tavoitteena on selkeyttää seuran toimintaa, se selvittää jäsenille, ohjaajille ja muille seuran toiminnasta kiinnostuneille, miksi seura on olemassa ja minkälaisille arvoille sen toiminta perustuu.
Toimintalinjan lisäksi Vihti-Gymille tehtiin kolme erilaista esitettä, joiden tavoitteena on houkutella lisää jäseniä ja aktivoida erityisesti harrastepuolta. Toimintalinja toteutettiin syksyn 2014 aikana ja esitteet keväällä 2015. Opinnäytetyö on produktityyppinen ja koostuu opinnäytetyöraportista sekä liitteistä löytyvistä toimintalinjasta ja esitteistä.
Opinnäytetyön teoriaosa koostuu kolmesta luvusta. Ensimmäisessä ja toisessa luvussa perehdytään yhteisöviestintään, sen tavoitteisiin ja suunnitteluun, painottuen erityisesti seuraviestintään. Teoriaosan kolmannessa luvussa tutustutaan markkinointiviestintään lyhyesti ja esitteeseen sen välineenä, lisäksi paneudutaan visuaaliseen viestintään ja markkinointiin.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Liikuntaseura Vihti-Gym ry:lle. Liikuntaseura Vihti-Gym on noin 800 jäsenen liikuntaseura, joka tarjoaa kunto- ja harrasteliikuntaa sekä kilpatoimintaa kaikenikäisille vihtiläisille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota Vihti-Gymille kattava toimintalinja, joka kuuluu osana Valon Sinettiseurakriteereihin. Vihti-Gym on saanut Valon Sinettiseuran arvon kuusi kerta. Sinettiseuratoiminta on Valon ja urheilun lajiliittojen yhteinen toimintamalli, joka perustuu lapsen ja nuoren hyvinvoinnin edistämiselle sekä kasvun ja kehityksen tukemiselle. Sinettiseuratoiminta perustuu Sinettikriteereihin, joiden täyttymistä tarkkaillaan säännöllisillä auditointikäynneillä. Toimintalinjan tavoitteena on selkeyttää seuran toimintaa, se selvittää jäsenille, ohjaajille ja muille seuran toiminnasta kiinnostuneille, miksi seura on olemassa ja minkälaisille arvoille sen toiminta perustuu.
Toimintalinjan lisäksi Vihti-Gymille tehtiin kolme erilaista esitettä, joiden tavoitteena on houkutella lisää jäseniä ja aktivoida erityisesti harrastepuolta. Toimintalinja toteutettiin syksyn 2014 aikana ja esitteet keväällä 2015. Opinnäytetyö on produktityyppinen ja koostuu opinnäytetyöraportista sekä liitteistä löytyvistä toimintalinjasta ja esitteistä.
Opinnäytetyön teoriaosa koostuu kolmesta luvusta. Ensimmäisessä ja toisessa luvussa perehdytään yhteisöviestintään, sen tavoitteisiin ja suunnitteluun, painottuen erityisesti seuraviestintään. Teoriaosan kolmannessa luvussa tutustutaan markkinointiviestintään lyhyesti ja esitteeseen sen välineenä, lisäksi paneudutaan visuaaliseen viestintään ja markkinointiin.