Lapsen siirtyminen päivähoidosta esiopetukseen : kehittämishanke Itäharjun päivähoitoyksikössä
Lenkkeri, Jenny; Mäensalo, Paula (2015)
Lenkkeri, Jenny
Mäensalo, Paula
Turun ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158310
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön raportti kuvaa kehittämishankkeen, joka toteutettiin syyskuu 2014 – huhtikuu 2015 välisenä aikana. Kehittämishankkeen tehtävänä oli kehittää yhteisöllisyyttä lisäävää toimintaa Itäharjun päivähoitoyksikössä sekä luoda toimintasuunnitelma varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen väliselle yhteistyölle. Tarve kehittämishankkeelle heräsi kun esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita muokattiin syksyllä 2014. Uudessa opetussuunnitelman perusteissa korostetaan yhteisöllistä oppilashuoltoa sekä yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen välillä lapsen siirtymävaiheessa varhaiskasvatuksesta esiopetukseen.
Yhteisöllisyyttä lisäävää toimintaa toteutettiin kerran kuukaudessa esikoululaisten ja viisivuotiaiden kanssa. Tavoitteena oli, että lapset tutustuisivat toisiinsa sekä esiopetuksen tiloihin. Toiminta suunniteltiin niin, että se olisi monipuolista ja lasten olisi helppo osallistua siihen. Kehittämishankkeeseen osallistui Itäharjun päivähoitoyksikön Oravat –esiopetusryhmä, sekä päivähoitoyksikön viisivuotiaat kuudesta eri ryhmästä.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu ryhmän muotoutumisesta ja lapsen osallisuudesta ryhmään sekä yhteisöllisyyden rakentumisesta. Kehittämishankkeen menetelminä käytettiin kokeilevaa toimintaa sekä henkilökunnan osallistamista. Lapset pääsivät myös vaikuttamaan kehittämishankkeen toimintaan antamansa palautteen avulla.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi toimintasuunnitelma, joka sisältää toimintarungon varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen väliselle yhteistyölle. Yhteisöllistä toimintaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen välillä toteutetaan myös tulevaisuudessa, joten toimintasuunnitelma liitettiin osaksi Itäharjun päivähoitoyksikön varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmaa.
Yhteisöllisyyttä lisäävää toimintaa toteutettiin kerran kuukaudessa esikoululaisten ja viisivuotiaiden kanssa. Tavoitteena oli, että lapset tutustuisivat toisiinsa sekä esiopetuksen tiloihin. Toiminta suunniteltiin niin, että se olisi monipuolista ja lasten olisi helppo osallistua siihen. Kehittämishankkeeseen osallistui Itäharjun päivähoitoyksikön Oravat –esiopetusryhmä, sekä päivähoitoyksikön viisivuotiaat kuudesta eri ryhmästä.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu ryhmän muotoutumisesta ja lapsen osallisuudesta ryhmään sekä yhteisöllisyyden rakentumisesta. Kehittämishankkeen menetelminä käytettiin kokeilevaa toimintaa sekä henkilökunnan osallistamista. Lapset pääsivät myös vaikuttamaan kehittämishankkeen toimintaan antamansa palautteen avulla.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi toimintasuunnitelma, joka sisältää toimintarungon varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen väliselle yhteistyölle. Yhteisöllistä toimintaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen välillä toteutetaan myös tulevaisuudessa, joten toimintasuunnitelma liitettiin osaksi Itäharjun päivähoitoyksikön varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmaa.