Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koulusosionomi oppilaan äänen kuulijana : Kuraattorin kumppaniksi koulun sosiaalityöhön

Nieminen, Saara; Turunen, Johanna (2015)

 
Avaa tiedosto
Nieminen_Saara_Turunen_Johanna.pdf (1.221Mt)
Lataukset: 


Nieminen, Saara
Turunen, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons License
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158189
Tiivistelmä
Keskeisenä tavoitteena opinnäytetyössä oli selkeyttää koulusosionomien ja muiden vastaavalla nimikkeellä toimivien työntekijöiden perustehtävää ja työnkuvaa. Tarkoituksena oli tuoda koulusosionomin työn merkittävyys yleiseen tietoisuuteen ja lisätä sen tunnettavuutta sekä koulumaailmassa että yleisesti. Viime syksynä voimaan tullut oppilas- ja opiskelijahuoltolaki toi muutoksia muun muassa oppilashuoltotyöhön ja saattaa osaltaan selkeyttää koulusosionomin roolia. Myös koulusosionomien omaa näkemystä roolistaan ja sen kehittämistarpeista tutkittiin. Opinnäytetyön teorian muodostavat Suomen koulujärjestelmä ja sen alaiset toimijat sekä sosiaalipalvelujärjestelmä lasten ja perheiden palveluihin painottuen. Opinnäytetyössä käytettiin nimikettä koulusosionomi kaikista tutkimukseen osallistuneista.

Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa kohderyhmänä olivat koulusosionomin työtä tekevät sosionomit (AMK) tai sosiaalikasvattajat ympäri Suomea. Kyselylomake lähetettiin 13:lle koulusosionomille. Kyselyyn vastanneille järjestettiin kaksi erillistä ryhmähaastattelua heidän eri maantieteellisistä sijainneistaan johtuen. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhdeksän kutsutuista. Tavoitteena ryhmähaastatteluissa oli syventää ja selkeyttää kyselylomakkeen avulla saatua aineistoa. Opinnäytetyössä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia.

Koulusosionomin perustehtävää ei ole virallisesti määritelty ja opinnäytetyöhön osallistuneet ovat saaneet rakentaa sitä melko itsenäisesti. Tärkeinä osa-alueina perustehtävässä nousivat esille varhainen puuttuminen sekä oppilaan kokonaisvaltainen ohjaus ja tuki yksilöllisestä ja yhteisöllisestä näkökulmasta. Työnkuvassa tätä tukee erityisesti erilainen ryhmätoiminta ja oppilaiden turvallisena aikuisena toimiminen. Koulusosionomit kokivat tärkeänä oman roolinsa selkeyttämisen ja kehittämisen niin omasta kuin koulun ja sosiaalipalvelujen näkökulmasta.

Koulusosionomin työn nykyistä laajempi tietoisuus olisi työn kannalta tärkeää. Eri toimijoiden avoimella suhtautumisella voidaan vaikuttaa koulusosionomin ammattitaidon hyödynnettävyyteen. Tämä on tärkeää erityisesti uuden oppilas-ja opiskelijahuoltolain määriteltyä yhteisöllisen oppilashuollon käsitteen. Koulusosionomin ja kuraattorin toimiminen tiiviinä työparina mahdollistaa oppilaiden haasteiden havaitsemisen ja niihin puuttumisen riittävän varhain. Tulevaisuuden tutkimusaiheita voisivat olla koulusosionomin merkitys oppilaan ja työn vaikuttavuuden näkökulmasta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste