Organic Social Media Plan : Company: Anton & Anton
Forsström, Robert (2015)
Forsström, Robert
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158299
Tiivistelmä
The main research question of the thesis is how the company Anton&Anton can use social media to its greatest advantage, organically (without costs). Social media has for a many years shown great potential and has in recent years become a must for any business. The thesis gives an overview on what social media and social media marketing is, with a focus and limitation on organic marketing. Only relevant and useful social media platforms for Finnish companies are included in the practical part of the plan. The theory is based on a combination of general secondary data on social media marketing as well as primary data on the company, which is applied (in accordance to Finnish markets) to the company’s case.
The results of the thesis regarding the company Anton&Anton’s social media plan show that a realizable plan, an editorial daily calendar should be created after performing a so-cial media audit. The audit includes making all the companies social media platforms co-hesive. Anton&Anton should focus on Facebook, Instagram, Twitter and Blogs in terms of social media content, keeping YouTube and Google+ as viable contenders if they fit into the timeframe of the plan. Den huvudsakliga forskningsfrågan som examensarbetet för fram: Hur kan bolaget An-ton&Anton använda sig av sociala medier på det mest effektiva sättet inom marknads-föring, från en kostnadsfri, eller organisk, synvinkel? Sociala medier har länge visat sin potential men inom de senaste åren har det blivit ett måste för alla företag. Forskningen ger en översikt på vad social media och marknadsföring via denna kanal är, med fokus på organisk marknadsföring som på samma gång är största begränsningen. Forskningens praktiska del strävar till att hänvisa endast de medieplattformer som är de mest relevanta för finska företag. Teorin baserar sig på en kombination mellan allmän sekundär data om marknadsföring inom sociala medier samt primära datakällor på företaget.
Resultaten av forskningen visar att företaget Anton&Anton skall göra en plan som kan realiseras i enlighet med företagets färdigheter, kunskap samt tidsbegränsningar. Efter att ha framställt en granskning för olika sociala medierna företaget använder sig av, så att alla medier är sammanhängande, skall en redaktionell kalender med dagliga planer frambringas. Företaget Anton&Anton skall fokusera på Facebook, Instagram, Twitter och bloggar, samt hålla YouTube och Google+ som kandidater ifall dessa ryms med i planens tidsram. Istället för att sprida sig till så många former av social media som möj-ligt borde företaget satsa på att ställa till med innehåll av hög kvalitet på några medie-plattformer, kvalitet över kvantitet i detta fall.
The results of the thesis regarding the company Anton&Anton’s social media plan show that a realizable plan, an editorial daily calendar should be created after performing a so-cial media audit. The audit includes making all the companies social media platforms co-hesive. Anton&Anton should focus on Facebook, Instagram, Twitter and Blogs in terms of social media content, keeping YouTube and Google+ as viable contenders if they fit into the timeframe of the plan.
Resultaten av forskningen visar att företaget Anton&Anton skall göra en plan som kan realiseras i enlighet med företagets färdigheter, kunskap samt tidsbegränsningar. Efter att ha framställt en granskning för olika sociala medierna företaget använder sig av, så att alla medier är sammanhängande, skall en redaktionell kalender med dagliga planer frambringas. Företaget Anton&Anton skall fokusera på Facebook, Instagram, Twitter och bloggar, samt hålla YouTube och Google+ som kandidater ifall dessa ryms med i planens tidsram. Istället för att sprida sig till så många former av social media som möj-ligt borde företaget satsa på att ställa till med innehåll av hög kvalitet på några medie-plattformer, kvalitet över kvantitet i detta fall.