Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sairaanhoitajien kokemukset kansainvälisen opiskelijan harjoittelun ohjaamisesta

Koski, Jonna (2015)

 
Avaa tiedosto
Koski_Jonna.pdf (573.7Kt)
Lataukset: 


Koski, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076567
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia millaisia kokemuksia perusterveydenhuollon terveyskeskussairaalan kansainvälisten opiskelijoiden ohjaajina toimivilla sairaanhoitajilla on harjoittelun ohjaamisesta sekä kuvata esiin nousevia kehittämistarpeita. Tarkoituksena oli, että tulosten avulla voidaan parantaa ja yhdenmukaistaa kansainvälisten opiskelijoiden harjoittelun laatua ja edistää sairaanhoitajien valmiuksia toimia harjoittelun ohjaajina. Opinnäytetyö tehtiin Soulbus - Building Social Capital by Improving Multicultural Competence in Higher Education and Labour Market –projektissa.

Tutkimuksen kohderyhmänä toimi 10 sairaanhoitajaa, jotka työssään ohjaavat kansainvälisiä opiskelijoita harjoitteluissa. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, aineisto kerättiin kolmessa ryhmähaastattelussa ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kansainvälisen opiskelijan harjoitteluprosessin kehittämisessä.

Tutkimuksen mukaan sairaanhoitajat suhtautuivat kansainvälisen opiskelijan ohjaamiseen pääasiassa myönteisesti. Ohjaajien mukaan opiskelijan kulttuuriin tutustuminen oli antoisaa ja ohjaaminen kehitti myös hoitajan kielitaitoa. Kansainvälisen opiskelijan ohjausprosessiin koettiin liittyvän joitakin erityispiirteitä, kuten tiiviimpi opiskelijan ja ohjaajan välinen suhde sekä erilaiset ohjaustavat. Kansainvälisen opiskelijan ohjaamisen katsottiin vaativan jonkin verran enemmän työtä kuin suomalaisen opiskelijan. Opiskelijoiden toivottiin olevan paremmin valmistautuneita harjoittelun alkuun ja ohjaamiseen haluttiin lisää aikaa. Ohjaajien mukaan haasteet ohjausprosessissa liittyivät yleensä opiskelijoiden puutteelliseen kielitaitoon, joka haittasi merkittävästi harjoittelun suorittamista. Kulttuuritaustaan liittyviä haasteita koettiin olevan verrattain vähän. Haasteellisia tilanteita ratkottiin keskustelun avulla ja tällöin ohjaajat kaipasivat myös opettajia tuekseen.

Tulosten ja sairaanhoitajien antamien kehittämisehdotuksien perusteella kansainvälisen hoitotyön opiskelijan harjoitteluprosessia voidaan kehittää mm. seuraavilla tavoilla: kielen opetuksen lisääminen sekä opiskelijoille että ohjaajille, harjoittelun aloitukseen paneutuminen niin opiskelijan, ohjaajan kuin ammattikorkeakoulunkin taholta sekä yhteistyön lisääminen harjoittelupaikan ja ammattikorkeakoulun välillä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste