KETTUJUTTU: MUSEO DRAAMAN YMPÄRISTÖNÄ : Draamaseikkailu ymmärtäväisyydestä K. H. Renlundin museossa Kokkolan alakoulujen 1.-2.-luokkalaisille
Pirttivaara, Miika (2015)
Pirttivaara, Miika
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198804
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan pedagogisesta näkökulmasta K. H. Renlundin museossa esitettyä draamaseikkailua nimeltään Kettujuttu. Draamaseikkailuun osallistujat olivat Kokkolan alakoulujen 1. ja 2.-luokkalaisia koululaisryhmiä. Opinnäytetyön tekijä osallistui draamaseikkailun suunnitteluun ja toteutukseen, sekä toimi draamaseikkailuun osallistuneiden ryhmien ohjaajana.
Työssään tekijä pohtii, millä tavalla draama sijoittuu museoympäristöön, ja minkälaisia vaikutuksia sillä on. Tutkimusaineistoa on kerätty tutustumalla museo- ja teatterialan kirjallisuuteen, sekä tekijä on kirjoittanut työpäiväkirjaansa kokemuksia ja havaintoja draamaseikkailun esityksistä ja harjoitusprosessista.
Tutkimuksen johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että draaman käyttäminen museossa on vaikutukseltaan laajaa. Draama tukee museon toiminnan kehitystä ja näkyvyyttä toiminta-alueellaan, kasvattaa ja laajentaa osallistujien elämänkatsomusta sekä edistää alueen kulttuuritoimijoiden ja taiteilijoiden yhteistyötä.
Työssään tekijä pohtii, millä tavalla draama sijoittuu museoympäristöön, ja minkälaisia vaikutuksia sillä on. Tutkimusaineistoa on kerätty tutustumalla museo- ja teatterialan kirjallisuuteen, sekä tekijä on kirjoittanut työpäiväkirjaansa kokemuksia ja havaintoja draamaseikkailun esityksistä ja harjoitusprosessista.
Tutkimuksen johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että draaman käyttäminen museossa on vaikutukseltaan laajaa. Draama tukee museon toiminnan kehitystä ja näkyvyyttä toiminta-alueellaan, kasvattaa ja laajentaa osallistujien elämänkatsomusta sekä edistää alueen kulttuuritoimijoiden ja taiteilijoiden yhteistyötä.