Median vaikutukset 0-12 -vuotiaiden lasten terveyteen ja hyvinvointiin : Kirjallisuuskatsaus
Paalimäki, Niina (2015)
Paalimäki, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188630
Tiivistelmä
Digitaalinen media, kuten tietokone ja televisio, ovat nykyisin merkittävä osa lapsen arkipäivää iästä riippumatta. Lähes jokaisessa länsimaalaisessa perheessä on televisio ja lisäksi lapset altistuvat usein muullekin medialle, kuten videopeleille ja internetille, niin kotona kuin kodin ulkopuolella. Myös lehdet ja kirjat ovat edelleen osa lapsen mediaympäristöä. Mediankäytön lisääntymisen myötä media on entistä useammin noussut puheenaiheeksi eri konteksteissa ja viime aikoina etenkin lasten mediankäyttö on puhuttanut niin hyvässä kuin pahassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia vaikutuksia medialla on lapsen terveyteen ja hyvinvointiin. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa hyödynnettiin sekä systemaattista että manuaalista hakua. Tutkimuskohteena olivat 0-12-vuotiaat lapset ja tutkimuksessa huomioitiin sekä positiiviset että negatiiviset vaikutukset. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä lasten kasvatukseen osallistuvien aikuisten tietoutta median vaikutuksista. Katsauksessa käytetty tutkimusaineisto koostui 11 artikkelista, jotka vastasivat tutkimuskysymykseen sekä läpäisivät sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Tutkimustulokset jaoteltiin psyykkisiin, fyysisiin ja sosiaalisiin vaikutuksiin.
Tutkimustuloksista selvisi, että medialla on sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia lasten terveyteen ja hyvinvointiin. Psyykkisistä vaikutuksista tärkeimpiä olivat kehonkuvaan ja itsetuntoon liittyvät vaikutukset, jotka olivat aineistosta riippuen positiivisia tai negatiivisia. Median käytön fyysisiä vaikutuksia olivat lihavuuden ja unihäiriöiden lisääntyminen sekä vaikutukset elämäntapoihin. Sosiaalisista vaikutuksista tärkeimmiksi nousivat sosiaalisen median kautta luodut ystävyyssuhteet ja niiden ylläpito. Toisaalta runsaan mediankäytön katsottiin myös aiheuttavan puutteita sosiaalisissa taidoissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia vaikutuksia medialla on lapsen terveyteen ja hyvinvointiin. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa hyödynnettiin sekä systemaattista että manuaalista hakua. Tutkimuskohteena olivat 0-12-vuotiaat lapset ja tutkimuksessa huomioitiin sekä positiiviset että negatiiviset vaikutukset. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä lasten kasvatukseen osallistuvien aikuisten tietoutta median vaikutuksista. Katsauksessa käytetty tutkimusaineisto koostui 11 artikkelista, jotka vastasivat tutkimuskysymykseen sekä läpäisivät sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Tutkimustulokset jaoteltiin psyykkisiin, fyysisiin ja sosiaalisiin vaikutuksiin.
Tutkimustuloksista selvisi, että medialla on sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia lasten terveyteen ja hyvinvointiin. Psyykkisistä vaikutuksista tärkeimpiä olivat kehonkuvaan ja itsetuntoon liittyvät vaikutukset, jotka olivat aineistosta riippuen positiivisia tai negatiivisia. Median käytön fyysisiä vaikutuksia olivat lihavuuden ja unihäiriöiden lisääntyminen sekä vaikutukset elämäntapoihin. Sosiaalisista vaikutuksista tärkeimmiksi nousivat sosiaalisen median kautta luodut ystävyyssuhteet ja niiden ylläpito. Toisaalta runsaan mediankäytön katsottiin myös aiheuttavan puutteita sosiaalisissa taidoissa.