Miten markkinoida ja viestiä omakotitonteista? : tapauksina Naantali ja Lieto
Ponkamo, Taina (2015)
Ponkamo, Taina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on vertailla Naantalin kaupungin ja Liedon kunnan toimijoiden näkökulmasta tonttimarkkinointia ja sen viestintää vuosina 2009–2013. Miten omakotitonttien tonttimarkkinointia ja sen viestintää on tehty Naantalissa ja Liedossa vuosina 2009–2013 ja miten sitä voidaan jatkossa kehittää? Minkälaisia toimenpiteitä on tehty? Miten ne on toteutettu? Miten Naantali ja Lieto eroavat omakotitonttien markkinoinnissa ja sen viestinnässä toisistaan?
Naantali haluaa tehostaa uusien omakotitonttien markkinointia ja myyntiä. Niiden kysyntä ei ole ollut Naantalissa toivotunlaista vuosina 2009–2013. Myös ikääntyvän väestön osuus asukkaista tulee kasvamaan. Uusien, kohtuuhintaisten omakotitonttien ja hyvien palveluiden markkinoiminen ensisijaisesti nuorille perheille on koettu tärkeäksi. Naantalissa halutaan myös asukasmäärän kasvavan. Naantalin vertailukohteeksi on valittu Lieto. Ne ovat samantyyppisiä kohteita ja kilpailevat samoilla omakotitonttimarkkinoilla.
Tutkimusaineisto koostuu Naantalin ja Liedon maankäyttöosaston toiminnasta ja viestinnästä vastaavien henkilöiden haastatteluista ja aiheeseen liittyvästä teoriakirjallisuudesta. Keskeisen tausta-aineiston muodostavat Naantalissa ja Liedossa vuosina 2009–2013 tarjolle tulleista, myydyistä ja vuokratuista omakotitonteista kerätyt tilastot. Niiden avulla on perehdytty tapahtuneeseen kehitykseen ja valmistauduttu teemahaastatteluihin. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmä on puolistrukturoitu teemahaastattelu.
Kerätyt tonttitilastot antavat päivitettyinä jatkossa konkreettista tietoa tapahtuneesta kehityksestä omakotitonttien markkinoinnin ja sen viestinnän tueksi. Tonttimarkkinointiin kuuluu sisäinen ja ulkoinen markkinointi ja viestintä. Naantalin ja Liedon tonttimarkkinoinnin ja sen viestinnän toimenpiteet ja toimintatavat olivat samankaltaisia. Liedossa korostui matala byrokratia ja joustavuus. Naantali poikkeaa tonttitarjonnassaan Liedosta merellisyydellään. Sekä Naantalissa että Liedossa on monenhintaisia ja monentyyppisiä omakotitontteja. Molemmilla kehityssuunnitelmiin kuuluvat monipuolisemmat viestintäkanavat ja Naantalissa organisoinnin tehostaminen. Naantalissa organisointi, riittävät resurssit, tavoitteelliset suunnitelmat ja toimenpiteet pitkällä aikavälillä selkiyttävät omakotitonttien markkinointia ja viestintää. Markkinoinnissa ja sen viestinnässä yhden yksittäisen toimenpiteen suoraa vaikutusta omakotitonttien menekkiin on vaikea arvioida. Hyvän menekin voidaan olettaa syntyvän tonttien ominaisuuksien lisäksi toimintatavoista, tonttivarannosta, nopeasta reagoinnista ja joustavuudesta. Kokonaisuus on ratkaisevaa.
Naantali haluaa tehostaa uusien omakotitonttien markkinointia ja myyntiä. Niiden kysyntä ei ole ollut Naantalissa toivotunlaista vuosina 2009–2013. Myös ikääntyvän väestön osuus asukkaista tulee kasvamaan. Uusien, kohtuuhintaisten omakotitonttien ja hyvien palveluiden markkinoiminen ensisijaisesti nuorille perheille on koettu tärkeäksi. Naantalissa halutaan myös asukasmäärän kasvavan. Naantalin vertailukohteeksi on valittu Lieto. Ne ovat samantyyppisiä kohteita ja kilpailevat samoilla omakotitonttimarkkinoilla.
Tutkimusaineisto koostuu Naantalin ja Liedon maankäyttöosaston toiminnasta ja viestinnästä vastaavien henkilöiden haastatteluista ja aiheeseen liittyvästä teoriakirjallisuudesta. Keskeisen tausta-aineiston muodostavat Naantalissa ja Liedossa vuosina 2009–2013 tarjolle tulleista, myydyistä ja vuokratuista omakotitonteista kerätyt tilastot. Niiden avulla on perehdytty tapahtuneeseen kehitykseen ja valmistauduttu teemahaastatteluihin. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmä on puolistrukturoitu teemahaastattelu.
Kerätyt tonttitilastot antavat päivitettyinä jatkossa konkreettista tietoa tapahtuneesta kehityksestä omakotitonttien markkinoinnin ja sen viestinnän tueksi. Tonttimarkkinointiin kuuluu sisäinen ja ulkoinen markkinointi ja viestintä. Naantalin ja Liedon tonttimarkkinoinnin ja sen viestinnän toimenpiteet ja toimintatavat olivat samankaltaisia. Liedossa korostui matala byrokratia ja joustavuus. Naantali poikkeaa tonttitarjonnassaan Liedosta merellisyydellään. Sekä Naantalissa että Liedossa on monenhintaisia ja monentyyppisiä omakotitontteja. Molemmilla kehityssuunnitelmiin kuuluvat monipuolisemmat viestintäkanavat ja Naantalissa organisoinnin tehostaminen. Naantalissa organisointi, riittävät resurssit, tavoitteelliset suunnitelmat ja toimenpiteet pitkällä aikavälillä selkiyttävät omakotitonttien markkinointia ja viestintää. Markkinoinnissa ja sen viestinnässä yhden yksittäisen toimenpiteen suoraa vaikutusta omakotitonttien menekkiin on vaikea arvioida. Hyvän menekin voidaan olettaa syntyvän tonttien ominaisuuksien lisäksi toimintatavoista, tonttivarannosta, nopeasta reagoinnista ja joustavuudesta. Kokonaisuus on ratkaisevaa.