Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nätbutiker inom modebranschen – Påverkar produktvideo på köpbeslut?

Siivola, Amanda (2015)

 
Avaa tiedosto
Siivola_Amanda.pdf (890.9Kt)
Lataukset: 


Siivola, Amanda
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198879
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att utreda vilka element på en nätbutiks produktsida påverkar konsumentens köpbeslut. I arbetet behandlas huvudsakligen produktbeskrivning, produktbilder och produktvideo. Tyngdpunkten ligger på produktvideo – hur viktig anser konsumenten att en video är och huruvida den underlättar att fatta ett köpbeslut. Att göra uppköp från nätbutiker är vanligt i dagens läge, men det finns fortfarande en viss grad av osäkerhet hos många konsumenter när det gäller att fatta det slutliga köpbeslutet. I detta examensarbete undersöks vilka faktorer som möjligen minskar eller helt och hållet avlägsnar osäkerheten. Undersökningen avgränsas till kvinnors åsikter om nätbutiker inom modebranschen. Företagen som undersöks är Boozt.com och Nelly.com. I teoridelen behandlas konsumentbeteende, nätbutiker, video, bild och dessutom presenteras tidigare undersökningar inom ämnet. Undersökningen har utförts med hjälp av observationer och intervjuer. Informanterna är 23 – 55 åriga kvinnor som från tidigare är bekanta med olika slags nätbutiker. Resultaten visar att det visuella innehållet på en produktsida påverkar på köpbeslutet mest. Från resultaten framkommer också att produktvideo spelar en märkvärdig roll med att avlägsna osäkerheten gällande köpbeslut hos konsumenten.
 
The purpose of this thesis is to investigate which elements in an online store’s product page affect the consumer's purchasing decision. The work mainly encompasses product descriptions, product images and product videos presented on the product page. The emphasis is on product video - how important do the consumers experience that a video is and whether the video eases the purchase decision. Buying from online stores is common nowadays, but there is still a degree of uncertainty in many consumers when it comes to making the final purchase decision. In this thesis I am investigating the elements that reduce or remove the uncertainty. The study is limited to women's opinions about online stores in the fashion industry. The companies investigated in this thesis are Boozt.com and Nelly.com. The theoretical part handles consumer behavior, online stores, video, image and earlier studies on the subject. This study was conducted by observations and interviews. The informants were 23-55 year old women, who are previously familiar with various online stores. The results show that the visual content of a product page effects the decision to buy most. The results also show that product videos plays a remarkable role in removing the uncertainty of the consumer.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste