Inkludering av invandrarbarn och -föräldrar i dagvården : En kvalitativ studie
Railila, Sofie (2015)
Railila, Sofie
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198901
Tiivistelmä
Maahanmuutto Suomeen, lähinnä pääkaupunkiseudulle, on lisääntynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä. Tämän takia tematiikka maahanmuuttajien sisällyttämisestä on hyvin ajankohtainen. Tässä tutkimuksessa olen yrittänyt lisätä tietämystä siitä, miten päivähoitoalan henkilökunta sisällyttää maahanmuuttajavanhemmat sekä -lapset päiväkotitoimintaan sekä siitä miten kulttuurienvälinen pätevyys näkyy työssä maahanmuuttajaperheiden kanssa. Tutkimus on tehty pedagogien näkökulmasta. Tutkimukseen yritin saada vastaukset tutkimuskysymyksieni kautta, jotka olivat: Minkälaisia haasteita löytyy maahanmuuttajaperheiden sisällyttämisestä päiväkotitoimintaan? Miten pedagogit työskentelevät sisällyttääkseen maahanmuuttajaperheet? sekä mitä onnistuneeseen sisällyttämiseen tarvitaan? Teoreettisessa viitekehyksessä painopiste on kulttuurienvälisessä pätevyydessä sekä sosiaalipedagogiikassa lähinnä sisällyttämisessä. Tutkimusmetodina on käytetty kaksi ryhmähaastattelua kahdesta eri päiväkodista Vantaalla. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysin kautta. Tuloksissa tuli ilmi, että maahanmuuttajaperheiden sisällyttämisessä oli paljon niin kielellisiä kuin kulttuurista johtuvia haasteita. Päiväkodeilla oli kuitenkin paljon resursseja ja työkaluja tukeakseen maahanmuuttajaperheitä niin kielellisesti kuin myös kulttuuriasioissa. Pedagogien kulttuurienvälinen pätevyys oli olennainen asia työskennellessä monikulttuurisessa ympäristössä. Tuloksissa tuli ilmi, että hyvä tietopohja sekä kokemukset antavat pedagogeille hyvät työkalut työstä selviytymiseen. Maahanmuuttajiin liittyviä haasteita huomioidaan yleensä enemmän, mutta tuloksista kävi myös ilmi, että työ monikulttuurisessa ympäristössä avartaa ja luo suvaitsevaisuutta niin pedagogeissa kuin lapsissa. Onnistuneeseen sisällyttämiseen tarvitaan siis paljon tietämystä aiheesta, jotta haasteet voitaisiin ylittää. Tarvitaan myös kiinnostusta niin eri kulttuureista kuin myös toiminnan kehittämiseen. Lopuksi tarvitaan vielä paljon kunnioitusta ja suvaitsevaisuutta erilaisuutta kohtaan.