”Se oli ihan kiva, että joku sillee niinkun ehkä enemmän käsitteli ihmisenä, ku vaan sillee oppilaana.” : Nuorten opiskelijoiden kokemuksia koululla tehtävästä nuorisotyöstä ja sosiaalisesta tuesta
Kontolampi, Katariina (2015)
Kontolampi, Katariina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198986
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää oppilaitosnuorisotyön tarjoaman sosiaali-sen tuen tarpeellisuutta Tampereen seudun ammattioppilaitoksessa nuorten ko-kemana. Työn tarkoitus oli myös nostaa esiin tukipalveluita käyttäneiden nuorten ajatuksia opiskelusta ja omasta tulevaisuudestaan.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyöni on aineistolähtöinen, menetelminä puolistrukturoitu - eli teemahaastattelu sekä avoin haastattelu. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan nuoren haastattelusta, ja haas-tattelut on analysoitu sisällön analyysiä käyttämällä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta matalan kynnyksen sosiaaliselle tuelle olevan nuorten opiskelijoiden keskuudessa tilausta. Kouluilla tehtävä nuorisotyö pystyy reagoimaan nuorten ongelmiin hyvin joustavasti, ja toisaalta sen ennalta-ehkäisevä merkitys näkyy oppilaitoksen päivittäisessä arjessa. Nuorisotyöntekijöil-lä ja heidän antamallaan sosiaalisella tuella oli nuorten opiskeluiden eteenpäin viemisessä merkittävä rooli. Nuoret epäilivät, että opinnot olisivat saattaneet kes-keytyä, mikäli tukea ei heille olisi ollut tarjolla. Nuoret tiedostivat oman tilanteensa ja opiskelun sudenkuopat, ja ulkopuolinen ratkaisuapu oli tarpeen. Vaikka tämän-hetkinen elämäntilanne saattoikin olla nuoruuden ja itsenäistymisen mukaista myl-lerrystä, nuoret kuitenkin haaveilivat arkipäiväisistä asioista tulevaisuuden suhteen. Haluttiin saada opinnot suoritettua, löytää työpaikka ja muuttaa lapsuudenkodista omilleen.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyöni on aineistolähtöinen, menetelminä puolistrukturoitu - eli teemahaastattelu sekä avoin haastattelu. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan nuoren haastattelusta, ja haas-tattelut on analysoitu sisällön analyysiä käyttämällä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta matalan kynnyksen sosiaaliselle tuelle olevan nuorten opiskelijoiden keskuudessa tilausta. Kouluilla tehtävä nuorisotyö pystyy reagoimaan nuorten ongelmiin hyvin joustavasti, ja toisaalta sen ennalta-ehkäisevä merkitys näkyy oppilaitoksen päivittäisessä arjessa. Nuorisotyöntekijöil-lä ja heidän antamallaan sosiaalisella tuella oli nuorten opiskeluiden eteenpäin viemisessä merkittävä rooli. Nuoret epäilivät, että opinnot olisivat saattaneet kes-keytyä, mikäli tukea ei heille olisi ollut tarjolla. Nuoret tiedostivat oman tilanteensa ja opiskelun sudenkuopat, ja ulkopuolinen ratkaisuapu oli tarpeen. Vaikka tämän-hetkinen elämäntilanne saattoikin olla nuoruuden ja itsenäistymisen mukaista myl-lerrystä, nuoret kuitenkin haaveilivat arkipäiväisistä asioista tulevaisuuden suhteen. Haluttiin saada opinnot suoritettua, löytää työpaikka ja muuttaa lapsuudenkodista omilleen.