Uusia elämyksiä mupe-tunneille. Prosessidraama musiikin perusteiden opetuksessa
Kälviä, Jenni (2015)
Kälviä, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188642
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, kuinka prosessidraamaa voi hyödyntää musiikin perusteiden perustason opetuksessa ja mitä hyötyjä prosessidraama voi tuoda mupe - opetukseen. Tutkin prosessidraaman käyttöä erityisesti musiikin historian ja tyylikausien opettamissa. Opinnäytetyötä varten kirjoitin kaksi erilaista prosessidraamaa ja testasin niistä toista 2/3 - tason mupe - tunneilla. Aineistonkeruumenetelmänä käytin osallistuvaa havainnointia sekä kyselylomaketta, johon vastasivat testattuun prosessidraamaan osallistuneet oppilaat sekä heidän mupe- opettajansa. Analysoin tutkimusaineistoni käyttämällä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyöni tuloksena selvisi, että prosessidraama soveltuu mupe - opetukseen ja sitä kannattaa hyödyntää mupe - tunneilla. Prosessidraama toimi tutkimukseni mukaan hyvin musiikin historian ja tyylikausien opetuksessa. Prosessidraama koettiin oppimista helpottavana ja tehostavana työtapana. Oppimisen kannalta prosessidraaman hyötyjä olivat muun muassa asioiden itse tekeminen ja kokeminen sekä käsiteltävän aiheen ”läpi eläminen” draaman keinoin. Prosessidraaman onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä olivat huolellinen etukäteissuunnittelu, tarkkojen oppimistavoitteiden määrittäminen ja soveltuvien työtapojen valinta prosessidraamaan. Opettajan tehtävänä oli prosessidraamantyöskentelyn aikana innostaa oppilaita heittäytymään ja tutkimaan asioita sekä esittää oma roolinsa uskottavasti.
Prosessidraama on musiikin perusteiden opetuksessa uusi työtapa, ja tutkimukseni perusteella se sopii mupe - tunneille hyvin. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, voiko prosessidraamaa hyödyntää myös musiikin hahmottamisen ja musiikin luku - ja kirjoitustaidon opetuksessa. Lisäksi musiikin aikakausiin liittyen voisi tehdä laajemman, toiminnallisen tutkimuksen ja luoda prosessidraamoja kaikille aikakausille.
Opinnäytetyöni tuloksena selvisi, että prosessidraama soveltuu mupe - opetukseen ja sitä kannattaa hyödyntää mupe - tunneilla. Prosessidraama toimi tutkimukseni mukaan hyvin musiikin historian ja tyylikausien opetuksessa. Prosessidraama koettiin oppimista helpottavana ja tehostavana työtapana. Oppimisen kannalta prosessidraaman hyötyjä olivat muun muassa asioiden itse tekeminen ja kokeminen sekä käsiteltävän aiheen ”läpi eläminen” draaman keinoin. Prosessidraaman onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä olivat huolellinen etukäteissuunnittelu, tarkkojen oppimistavoitteiden määrittäminen ja soveltuvien työtapojen valinta prosessidraamaan. Opettajan tehtävänä oli prosessidraamantyöskentelyn aikana innostaa oppilaita heittäytymään ja tutkimaan asioita sekä esittää oma roolinsa uskottavasti.
Prosessidraama on musiikin perusteiden opetuksessa uusi työtapa, ja tutkimukseni perusteella se sopii mupe - tunneille hyvin. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, voiko prosessidraamaa hyödyntää myös musiikin hahmottamisen ja musiikin luku - ja kirjoitustaidon opetuksessa. Lisäksi musiikin aikakausiin liittyen voisi tehdä laajemman, toiminnallisen tutkimuksen ja luoda prosessidraamoja kaikille aikakausille.