Kirjaston ja koulun yhteistyön kehittäminen
Kuitunen, Taina (2015)
Kuitunen, Taina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209154
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää ongelmatekijöitä, jotka vaikuttavat Mikkelin Kalevankankaan kirjaston ja koulun yhteistyöhön.
Opinnäytetyössä käytetyt tutkimusmenetelmät olivat laadullisia. Kirjaston henkilökunnan kohdalla tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluun vastasi yksi henkilö. Opetushenkilökunnan kohdalla sovellettiin lomakekyselyä. Lomakekyselyyn vastasi kahdeksan henkilöä.
Tutkimushaastattelussa löytyi yksi iso ongelmatekijä, kirjaston tilapäinen sulkeminen satutuokioiden ajaksi, kun samaan aikaan oppilaat haluaisivat käydä kirjastossa. Kirjastossa työskentelee vaihtelevasti 1-2 työntekijää, ja tästä syystä ei ole mahdollista palvella muita asiakkaita samaan aikaan.
Opetushenkilökunnan vastausaineistosta ei löytynyt merkittäviä ongelmatekijöitä. Nämä ongelmatekijät liittyivät päivittäiseen toimintaan, ja niihin voivat parhaiten vaikuttaa kirjaston ja koulun henkilökunta yhdessä.
Kehitysidea Mikkelin Kalevankankaan koululle on interaktiivinen verkko-opiskeluympäristö. Sen tarkoituksena on hyödyttää tasapuolisesti kirjastoa ja koulua. Lisäksi esittelen kehitysidean liikuntakerhosta ja aikuisille järjestettävästä teematapahtumasta Kalevankankaan kirjastossa.
Opinnäytetyössä käytetyt tutkimusmenetelmät olivat laadullisia. Kirjaston henkilökunnan kohdalla tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluun vastasi yksi henkilö. Opetushenkilökunnan kohdalla sovellettiin lomakekyselyä. Lomakekyselyyn vastasi kahdeksan henkilöä.
Tutkimushaastattelussa löytyi yksi iso ongelmatekijä, kirjaston tilapäinen sulkeminen satutuokioiden ajaksi, kun samaan aikaan oppilaat haluaisivat käydä kirjastossa. Kirjastossa työskentelee vaihtelevasti 1-2 työntekijää, ja tästä syystä ei ole mahdollista palvella muita asiakkaita samaan aikaan.
Opetushenkilökunnan vastausaineistosta ei löytynyt merkittäviä ongelmatekijöitä. Nämä ongelmatekijät liittyivät päivittäiseen toimintaan, ja niihin voivat parhaiten vaikuttaa kirjaston ja koulun henkilökunta yhdessä.
Kehitysidea Mikkelin Kalevankankaan koululle on interaktiivinen verkko-opiskeluympäristö. Sen tarkoituksena on hyödyttää tasapuolisesti kirjastoa ja koulua. Lisäksi esittelen kehitysidean liikuntakerhosta ja aikuisille järjestettävästä teematapahtumasta Kalevankankaan kirjastossa.