What goes around, comes around : En kvalitativ studie om hur 60-, 70-, och 90-tals mode återspeglas i utvalda SS15 klädkollektioner.
Väre, Satu (2015)
Väre, Satu
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198920
Tiivistelmä
Abstrakt
Syftet med detta arbete är att se hur 60-, 70- och 90-tals mode återspeglas i SS15 klädkollektioner. Det är viktigt att kunna analysera och reflektera över kommande mode för att förenkla sitt eget arbete med kunden, vare sig kunden är en läsare till en tidning eller en enskild kund som söker efter sin egen stil. Klädkollektionerna valdes ut från fyra olika modehus och modehusen valdes på basen av hur stora de är i respektive modehuvudstad. Burberry från London, Gucci från Milano, Ralph Lauren från New York och Saint Laurent Paris från Paris har valts.
Resultatet visar att 60-, 70- och 90-tals modet syns tydligt i dagens kollektioner. Alla årtionden syns inte lika tydligt i alla kollektioner, men designers har fått inspiration från de tidigare årtiondena. 60-tals modet är inte det modet bland dagens kollektioner som syns mest, utan att det är 70- och 90-talets. Där siluetten på plaggen och materialen som är det som man främst ser likheterna med de tidigare årtiondena. Det som också är intressant att se är att fast än kollektionerna är olika, så ser man vissa likheter i det som designerna inspirerats av, som till exempel uniformmodet från 70-talet. Abstract
The purpose of this study is to find out how 60s, 70s and 90s fashion is reflected in selected SS15 clothing collections. It is important to know how to analyze upcoming trends when working with clients, whether they are readers of a magazine or client who needs help to find their own personal style. The clothing collections in this study were chosen from four big designers in their respective fashion capital: Burberry from London, Gucci from Milan, Ralph Lauren from New York and Saint Laurent Paris from Paris.
The results in this study show that you can find 60s, 70s and 90s fashion in today’s SS15 clothing collections. All decades are not as visible, but for the general picture it can be said that designers have been inspired by these earlier decades. The 60s fashion is not as prevalent as the 70s and 90s. It is mainly the garment silhouette and material, which bear most similarity to the fashion in earlier decades. It is also interesting to notice that even though the collections are different from each other, there are inspirational similarities in the designers’ work, for example the uniform trend from the 70s.
Syftet med detta arbete är att se hur 60-, 70- och 90-tals mode återspeglas i SS15 klädkollektioner. Det är viktigt att kunna analysera och reflektera över kommande mode för att förenkla sitt eget arbete med kunden, vare sig kunden är en läsare till en tidning eller en enskild kund som söker efter sin egen stil. Klädkollektionerna valdes ut från fyra olika modehus och modehusen valdes på basen av hur stora de är i respektive modehuvudstad. Burberry från London, Gucci från Milano, Ralph Lauren från New York och Saint Laurent Paris från Paris har valts.
Resultatet visar att 60-, 70- och 90-tals modet syns tydligt i dagens kollektioner. Alla årtionden syns inte lika tydligt i alla kollektioner, men designers har fått inspiration från de tidigare årtiondena. 60-tals modet är inte det modet bland dagens kollektioner som syns mest, utan att det är 70- och 90-talets. Där siluetten på plaggen och materialen som är det som man främst ser likheterna med de tidigare årtiondena. Det som också är intressant att se är att fast än kollektionerna är olika, så ser man vissa likheter i det som designerna inspirerats av, som till exempel uniformmodet från 70-talet.
The purpose of this study is to find out how 60s, 70s and 90s fashion is reflected in selected SS15 clothing collections. It is important to know how to analyze upcoming trends when working with clients, whether they are readers of a magazine or client who needs help to find their own personal style. The clothing collections in this study were chosen from four big designers in their respective fashion capital: Burberry from London, Gucci from Milan, Ralph Lauren from New York and Saint Laurent Paris from Paris.
The results in this study show that you can find 60s, 70s and 90s fashion in today’s SS15 clothing collections. All decades are not as visible, but for the general picture it can be said that designers have been inspired by these earlier decades. The 60s fashion is not as prevalent as the 70s and 90s. It is mainly the garment silhouette and material, which bear most similarity to the fashion in earlier decades. It is also interesting to notice that even though the collections are different from each other, there are inspirational similarities in the designers’ work, for example the uniform trend from the 70s.