Markkinointiviestintäsuunnitelma RauHeat Oy : Case: PexFlex Plus
Baillie, Essi (2015)
Baillie, Essi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209106
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Rau-Heat Oy:lle, joka on suomalainen LVI-alan maahantuontiyritys. Opinnäytetyötä varten laadittiin suuntaa antava tunnettuuskysely, joka toteutettiin sähköpostikyselynä yrityksestä saaduille asiakaskontakteille. Asiakaskontaktit sisälsivät Rau-Heatin nykyisiä ja mahdollisesti tulevia asiakkaita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnän käsitteen määrittelystä, lähtökohta-analyysien esittelystä, markkinointiviestinnän tavoitteista, kohderyhmistä, budjetista, toimenpiteistä, suunnittelusta ja seurannasta.
Tunnettuuskyselyssä kartoitettiin RauHeatin ja sen tuotteiden tunnettuutta ja organisaation ammattitaitoa. Lisäksi kysely selvitti, mitä yritykseltä ja sen tuotteilta odotetaan tulevaisuudessa. Kysely antoi vastauksia siihen, millä keinoilla saadaan enemmän tunnettuutta yritykselle ja sen tuotteille. Kysely osoitti yrityksen ja sen tuotteiden olevan tällä hetkellä melko tunnettuja, mutta osalle vastanneista yritys oli vieras.
Johdon haastattelun ja kyselytulosten perusteella yritykselle laadittiin tunnettuutta lisäävä markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa yritykselle määriteltiin markkinointiviestinnän tavoitteet, kohderyhmät, keinot, budjetointi sekä seurannan menetelmät. Valmista suunnitelmaa käytetään yrityksen johdon työkaluna.
Osa markkinointiviestintäsuunnitelmasta on vain RauHeat Oy:n käyttöä varten. Nämä osat jäävät pois julkaistavasta opinnäytetyöstä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnän käsitteen määrittelystä, lähtökohta-analyysien esittelystä, markkinointiviestinnän tavoitteista, kohderyhmistä, budjetista, toimenpiteistä, suunnittelusta ja seurannasta.
Tunnettuuskyselyssä kartoitettiin RauHeatin ja sen tuotteiden tunnettuutta ja organisaation ammattitaitoa. Lisäksi kysely selvitti, mitä yritykseltä ja sen tuotteilta odotetaan tulevaisuudessa. Kysely antoi vastauksia siihen, millä keinoilla saadaan enemmän tunnettuutta yritykselle ja sen tuotteille. Kysely osoitti yrityksen ja sen tuotteiden olevan tällä hetkellä melko tunnettuja, mutta osalle vastanneista yritys oli vieras.
Johdon haastattelun ja kyselytulosten perusteella yritykselle laadittiin tunnettuutta lisäävä markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa yritykselle määriteltiin markkinointiviestinnän tavoitteet, kohderyhmät, keinot, budjetointi sekä seurannan menetelmät. Valmista suunnitelmaa käytetään yrityksen johdon työkaluna.
Osa markkinointiviestintäsuunnitelmasta on vain RauHeat Oy:n käyttöä varten. Nämä osat jäävät pois julkaistavasta opinnäytetyöstä.