dc.contributor.author | Mäki-Vaurio, Viivi | - |
dc.date.accessioned | 2015-05-22T05:50:03Z | |
dc.date.available | 2015-05-22T05:50:03Z | |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201505219399 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/93265 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Näpsä-käsityökoulun oppilaiden huoltajien näkemyksiä käsityökoulun osaamistavoitteista ja koulusta saatavista valmiuksista. Pirkanmaalla toimiva Näpsä-käsityökoulu tarjoaa käsityön taiteen perusopetuksen laajaa oppimäärää, joka on lapsille ja nuorille suunnattua taideopetusta. Näpsä-käsityökoulu on Suomen suurin ja vanhin käsityökoulu.
Tutkimusaineistona opinnäytetyössä käytettiin Näpsä-käsityökoulun vuonna 2013 jokaiselle huoltajalle sähköisesti lähettämää kyselyä, johon vastauksia tuli 417 kappaletta. Vastausprosentti oli näin ollen 35 prosenttia. Kyseessä oli sekundaariaineisto, ja se pohjautui Virvatuli-itsearviointimalliin, joka on kehitetty helpottamaan taiteen perusopetuksen oppilaitosten lakisääteistä itsearviointia. Opinnäytetyössä käytetty kyselyaineisto palvelee Näpsä-käsityökoulua myös oppilaitoksen arviointi sekä opetussuunnitelman kehittämistyössä.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana toimi käsityön taiteen perusopetus, taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän visuaalisten taiteiden opetussuunnitelmien perusteet sekä Näpsä-käsityökoulun opetussuunnitelma.
Opinnäytetyön aineiston perusteella oppilaiden huoltajat pitivät Näpsä-käsityökoulun osaamistavoitteina luovuutta, taiteellisia valmiuksia, teknistä osaamista ja tavoitteellista työskentelyä. Näitä kaikkia valmiuksia huoltajat kokivat myös oppilaiden saaneen. Lisäksi tärkeiksi valmiuksiksi huoltajat kokivat luovuuden ja tavoitteellisuuden lisäksi rohkeuden ja yhteistyötaidot. | fi |
dc.description.abstract | This Bachelor´s thesis was commissioned by the Näpsä Crafts School, which is located in Pirkanmaa. Näpsä offers craft education according to the advanced syllabus in basic education in the arts, which is extracurricular art education for children and young people. Näpsä Crafts School is the largest and oldest crafts school in Finland. The aim of the thesis was to examine how the pupils’ parents view the learning outcomes defined by Näpsä and the competences the pupils learn in the craft school.
The empirical study was conducted by the Näpsä Crafts School in the autumn of 2013 as a quantitative inquiry with the help of an electronic questionnaire. The population of the survey consisted of all the parents of the pupils and it was answered by 417 parents, which gave a response rate of 35 percent. The questionnaire was based on the Virvatuli model, which helps schools offering basic education in the arts to implement their statutory self-evaluation. Näpsä Crafts School can use the data of the survey in its self-evaluation and when renewing the syllabus.
The theoretical frame of reference in the thesis consisted of the basic art education in the crafts, advanced curriculum of the basic art education in the visual arts and the syllabus of the Näpsä Crafts School.
It was concluded that the pupils’ parents consider creativity, artistic ability, technical skills and goal-oriented working as the learning outcomes of Näpsä Crafts School. The parents also thought that the pupils had gained all these skills. Besides creativity and goal-oriented working, the pupils’ parents regarded courage and cooperating skills as important competences. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Hämeen ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Mitä käsityö opettaa? : Huoltajien näkemyksiä Näpsä-käsityökoulun osaamistavoitteista ja lastensa saamista valmiuksista | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1785 | - |
dc.organization | Hämeen ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.ysa | käsityökasvatus | |
dc.contributor.organization | Hämeen ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | Taiteen perusopetus | - |
dc.subject.keyword | käsityön taiteen perusopetus | - |
dc.subject.keyword | Näpsä-käsityökoulu | - |
dc.subject.keyword | valmius | - |
dc.subject.keyword | osaamistavoite | - |
dc.subject.specialization | Pedagoginen ohjaustoiminta | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Kulttuurituotanto|sv=Kulturproduktion|en=Cultural Management| | - |
dc.subject.discipline | Ohjaustoiminnan koulutusohjelma | - |