Innovatiivinen verkkoviestintä : Case: OP Ryhmä
Nyqvist, Karl (2015)
Nyqvist, Karl
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137895
Tiivistelmä
Tutkimus on toteutettu toimeksiantona OP Ryhmälle. Tavoitteenani oli toteuttaa ryhmähaastattelu kohderyhmästä valikoituneelle ryhmälle koskien OP Ryhmän verkkoviestintää. Toimeksiantajani motiivina oli selvittää asiakkaiden odotukset verkkoviestinnästä, jotta asiakkaiden käyttäytyminen ja tarpeet voitaisiin ottaa paremmin huomioon tulevaisuudessa. Verkkoviestintää halutaan kehittää, sillä vuonna 2013 Universal Globalin teettämän tutkimuksen mukaan silloisen OP-Pohjola-ryhmän viestinnän innovatiivisuus oli heikkoa. Vuoden 2015 alusta on OP-Pohjola-ryhmä käyttänyt nimeään OP. Verkkoviestintä on viime aikoina noussut yrityksille erittäin merkittävään rooliin ja OP Ryhmä pyrkii erottumaan verkkoviestinnän edelläkävijänä.
Opinnäytetyössäni on käytetty tutkimusmenetelmänä ryhmähaastattelua, jonka tavoitteena oli kartoittaa haastateltavien mielipiteitä verkkoviestinnästä, sekä saada ryhmän pohdinnan tuloksena kehitettyä verkkoviestintää innovatiivisemmaksi. Päätin käyttää kyseistä tutkimusmenetelmää, sillä se on empiirisen tiedon hankintaan hyvin soveltuva menetelmä. Ryhmähaastattelu eteni etukäteen laaditun teemahaastattelurungon mukaan, ja siihen osallistui neljä kohderyhmään sopivaa haastateltavaa. Yksi neljän hengen ryhmä ei takaa täyttä validiteettia, mutta tutkimuksesta kerätty ainoista oli mielestäni riittävän laaja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan haastateltavat kokivat, että OP Ryhmän viestinnässä on paljon kehitettävää. Tutkimuksessa esille nousseet asiakkaan tarpeet ja odotukset huomioon ottaen, pystytään verkkoviestinnästä tekemään innovatiivisempaa.
Opinnäytetyössäni on käytetty tutkimusmenetelmänä ryhmähaastattelua, jonka tavoitteena oli kartoittaa haastateltavien mielipiteitä verkkoviestinnästä, sekä saada ryhmän pohdinnan tuloksena kehitettyä verkkoviestintää innovatiivisemmaksi. Päätin käyttää kyseistä tutkimusmenetelmää, sillä se on empiirisen tiedon hankintaan hyvin soveltuva menetelmä. Ryhmähaastattelu eteni etukäteen laaditun teemahaastattelurungon mukaan, ja siihen osallistui neljä kohderyhmään sopivaa haastateltavaa. Yksi neljän hengen ryhmä ei takaa täyttä validiteettia, mutta tutkimuksesta kerätty ainoista oli mielestäni riittävän laaja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan haastateltavat kokivat, että OP Ryhmän viestinnässä on paljon kehitettävää. Tutkimuksessa esille nousseet asiakkaan tarpeet ja odotukset huomioon ottaen, pystytään verkkoviestinnästä tekemään innovatiivisempaa.