Geothermal energy for utilization within tunnels : Casestudy: Helsinki city railway loop
Wiik, Niklas (2015)
Wiik, Niklas
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219371
Tiivistelmä
Tämän lopputyön ajatus oli tarkastella mahdollisuutta käyttää, Pisararadalla Helsingissä, tunneli lining teknologiaa, jolla energiaa voidaan talteen ottaa kallioperästä. Tämä lopputyö antaa tietoa tunneli lining:stä sekä sen teknologian eduista ja haittapuolista, tulevassa Pisararata projektissa Helsingissä. Lopputyön toinen tarkoitus oli myös kartoittaa josko geoterminen energian talteenotto tunneli lining:illä on taloudellisesti parempi vaihtoehto verrattuna perinteiseen talteenottoon porareillä. Vaikkakin tässä lopputyössä on ainoastaan
otettu huomioon Helsingin Pisararata niin teknologia tunneli lining:illä voidaan soveltaa kaikkiin tuleviin tunneli projekteihin Suomessa.
Lopputyössä on käytetty aiempia tutkimuksia Itävallasta ja Kiinasta, tunneli linningistä, ja näiden avulla on saatu matemaattisia kaavoja joilla energian talteenoton määrän tunneli lining teknologialla voidaan laskea. Näiden matemaattisten kaavojen ja informaation kanssa sekä Granlund Oy:n asiantuntemuksen yhteydessä lopputyön lopputulos oli mahdollinen. Lopputyö on osin puutteellinen koska kenttätestejä tunneli liningistä ei ole, kun näitä testejä ei ole vielä tehty Suomessa.
Lopputyön tulos osoittautui kuitenkin positiiviseksi, sillä lopputyössä ilmensi että tunneli linging teknologialla on hyviä taloudellisia mahdollisuuksia tulla asennetuksi Helsingin Pisararadalle. Vaikkakin tapa jolla tunneleita rakennetaan Suomessa joudutaan modifioimaan, jotta tunneli lining teknologia voidaan asentaa suomalaisiin tunneleihin. Lisäksi tarvitaan lisätutkimuksia optimoimisesta sekä tehdä kenttätestejä, ennen kuin tehdään päätös rakentamisesta Pisararata tunneli lining teknologialla.
otettu huomioon Helsingin Pisararata niin teknologia tunneli lining:illä voidaan soveltaa kaikkiin tuleviin tunneli projekteihin Suomessa.
Lopputyössä on käytetty aiempia tutkimuksia Itävallasta ja Kiinasta, tunneli linningistä, ja näiden avulla on saatu matemaattisia kaavoja joilla energian talteenoton määrän tunneli lining teknologialla voidaan laskea. Näiden matemaattisten kaavojen ja informaation kanssa sekä Granlund Oy:n asiantuntemuksen yhteydessä lopputyön lopputulos oli mahdollinen. Lopputyö on osin puutteellinen koska kenttätestejä tunneli liningistä ei ole, kun näitä testejä ei ole vielä tehty Suomessa.
Lopputyön tulos osoittautui kuitenkin positiiviseksi, sillä lopputyössä ilmensi että tunneli linging teknologialla on hyviä taloudellisia mahdollisuuksia tulla asennetuksi Helsingin Pisararadalle. Vaikkakin tapa jolla tunneleita rakennetaan Suomessa joudutaan modifioimaan, jotta tunneli lining teknologia voidaan asentaa suomalaisiin tunneleihin. Lisäksi tarvitaan lisätutkimuksia optimoimisesta sekä tehdä kenttätestejä, ennen kuin tehdään päätös rakentamisesta Pisararata tunneli lining teknologialla.