Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Henkilökunnan näkemyksiä asiakkaan osallisuudesta ja kuulluksi tulemisesta verkostopalaverissa

Forstadius, Anne (2015)

 
Avaa tiedosto
Forstadius_Anne.pdf (518.1Kt)
Lataukset: 


Forstadius, Anne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229582
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa henkilökunnan näkemyksistä asiakkaan osallisuudesta ja kuulluksi tulemisesta verkostopalaverissa. Tarkoituksena oli rakentaa kuva siitä, mikä verkostopalaverissa on henkilökunnan näkemyksen mukaan oleellista asiakkaan osallisuuden ja kuulluksi tulemisen kannalta. Tulosten avulla asiakkaan osallisuutta ja kuulluksi tulemisen kokemusta voidaan parantaa.

Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä olivat käsitykset kehitysvam-maisuudesta ja mielenterveydestä sekä asiakkaan osallisuuteen liittyviä määritelmiä. Tässä opinnäytetyössä verkostopalaveri eli verkostoneuvottelu tarkoittaa moniammatillista kokousta, jossa kehitysvammaisen tai muun erityistarpeisen asiakkaan palveluista tai kuntoutuksesta sovitaan.

Työn toimeksiantajana oli eteläsuomalainen palveluntarjoaja, joka halusi kehittää verkostopalaveria asiakaslähtöisemmäksi. Organisaation asiakkaina ovat henkilöt, joilla on vaativia erityistarpeita liittyen esimerkiksi mielenterveyteen ja kehitysvammaisuuteen. Verkostopalaveri on asiakkaan elämään voimakkaasti vaikuttava tekijä, sillä joidenkin asiakkaiden kohdalla palaverin päätökset vaikuttavat heidän elämäänsä ja asuinpaikkaansa. Tästä syystä asiakkaan osallisuus omaan palaveriin on erityisen tärkeää.

Tutkimus oli laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kolmea organisaation kuntoutustyöntekijää. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Keskeisimpinä tutkimustuloksina ilmeni, että vastuuhoitajan rooli oli merkittävä asiakkaan osallisuuden mahdollistaja verkostopalaverissa. Palaverin eri vaiheista ennakointi sekä palaverin läpikäyminen jälkikäteen osoittautuivat itse palaveria tärkeimmiksi vaiheiksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste