Tuottaja turkulaisen teatterialan organisaatiossa : organisaatioteorioiden kautta osaksi vakituista työryhmää
Tuominen, Katariina (2015)
Tuominen, Katariina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229586
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on tarkastella tuottajan tarvetta turkulaisissa teatteriorganisaatioissa. Olen haastatellut turkulaisia teatterintekijöitä keskittyen näytelmänteon prosessiin ja sen tuottamiseen, ja näin ollen pohtinut tuottajan tarvetta nykyisissä teatteriorganisaatioissa. Käsittelen opinnäytetyössäni tuottajan työnkuvaa harrastaja – ja vapaan kentän teattereissa, sekä ammattiteattereissa.
Haluan opinnäytetyössäni kehittää tuottaja-kulttuuria organisaatioteorioiden avulla ja näin ollen vahvistaa tuottajan tarvetta ja positiota teattereissa.
Opinnäytetyössäni käyn läpi suomalaisen teatterin tilanteen teatteritilastojen perusteella. Käsittelen tarkemmin turkulaisen teatterin tilanteen, koska opinnäytetyöni havainnot perustuvat pääasiassa turkulaiseen teatterintekoon. Käyn opinnäytetyössäni läpi tuottajan tämän hetkistä työnkuvaan yleisesti. Haastatteluiden avulla tarkastelen myös tarkemmin tuottajan työnkuvan harrastaja – ja vapaan kentän teattereissa sekä ammattiteattereissa. Työnkuvaa tarkastelemalla, käsittelen potentiaalisia organisaatioteorioita, joiden avulla tuottajan voisi sijoittaa osaksi teatterinjohtoa. Teorioiden avulla voi myös kehittää yleisesti teatteriorganisaatioita ja selventää teatterinjohtoa ja työnkuvia.
Luvussa 4 käsittelen tämän hetkistä organisaatiomallia harrastelija – ja vapaan kentän teattereissa. Esitän samaisessa luvussa matriisirakenteisen organisaatiomallin, joka voisi olla kehityssuunta nykyisestä mallista. Matriisirakenteisen organisaatioteorian avulla esitän tuottajan sijoittumista osaksi nykyistä johtoa ja sen myötä tuottajan aseman vahvistumista teatterialalla.
Luvussa 5 käyn läpi teatterijohtamista keskittyen Turussa käytettyyn parijohtajuusmalliin. Käsittelen myös parijohtajuuden etuja ja sen miten parijohtajuuden yleistyminen mielestäni edistää tuottajan asemaa. Luvussa käsittelen myös tuottajan roolin ammattiteatterissa ja sen tarvetta ja puutetta. Haluan myös käydä läpi ammattiteattereiden organisaatiomallin miettien tuottajan potentiaalisen sijoittumisen nykyiseen toimintomalliin.
Tätä opinnäytetyötä varten olen haastatellut kahta turkulaista ammattiteatteria Turun Kaupunginteatteria ja Linnateatteria. Lisäksi olen haastatellut yhtä harrastajateatteria Turun Ylioppilasteatteria ja yhtä vapaan kentän teatteria, Tehdas- teatteria. Haastateltavat ovat olleet teattereiden johtoon kuuluvia henkilöitä ja haastattelut on suoritettu kasvotusten.
Työni lähdemateriaaleina käytän haastatteluja, teatterituottajuuteen liittyviä artikkeleita, opinnäytetöitä ja kirjoja. Lisäksi olen tutustunut organisaatioteorioihin ja sitä kautta pohtinut teatterintekoa ja sen kehittymismahdollisuuksia.
Opinnäytetyöni tavoitteena on antaa kehitysehdotuksia teattereille, jotta tuottaja-kulttuuri teatterialalla vahvistuisi ja tuottajan positio teattereissa vakiintuisi.
Haluan opinnäytetyössäni kehittää tuottaja-kulttuuria organisaatioteorioiden avulla ja näin ollen vahvistaa tuottajan tarvetta ja positiota teattereissa.
Opinnäytetyössäni käyn läpi suomalaisen teatterin tilanteen teatteritilastojen perusteella. Käsittelen tarkemmin turkulaisen teatterin tilanteen, koska opinnäytetyöni havainnot perustuvat pääasiassa turkulaiseen teatterintekoon. Käyn opinnäytetyössäni läpi tuottajan tämän hetkistä työnkuvaan yleisesti. Haastatteluiden avulla tarkastelen myös tarkemmin tuottajan työnkuvan harrastaja – ja vapaan kentän teattereissa sekä ammattiteattereissa. Työnkuvaa tarkastelemalla, käsittelen potentiaalisia organisaatioteorioita, joiden avulla tuottajan voisi sijoittaa osaksi teatterinjohtoa. Teorioiden avulla voi myös kehittää yleisesti teatteriorganisaatioita ja selventää teatterinjohtoa ja työnkuvia.
Luvussa 4 käsittelen tämän hetkistä organisaatiomallia harrastelija – ja vapaan kentän teattereissa. Esitän samaisessa luvussa matriisirakenteisen organisaatiomallin, joka voisi olla kehityssuunta nykyisestä mallista. Matriisirakenteisen organisaatioteorian avulla esitän tuottajan sijoittumista osaksi nykyistä johtoa ja sen myötä tuottajan aseman vahvistumista teatterialalla.
Luvussa 5 käyn läpi teatterijohtamista keskittyen Turussa käytettyyn parijohtajuusmalliin. Käsittelen myös parijohtajuuden etuja ja sen miten parijohtajuuden yleistyminen mielestäni edistää tuottajan asemaa. Luvussa käsittelen myös tuottajan roolin ammattiteatterissa ja sen tarvetta ja puutetta. Haluan myös käydä läpi ammattiteattereiden organisaatiomallin miettien tuottajan potentiaalisen sijoittumisen nykyiseen toimintomalliin.
Tätä opinnäytetyötä varten olen haastatellut kahta turkulaista ammattiteatteria Turun Kaupunginteatteria ja Linnateatteria. Lisäksi olen haastatellut yhtä harrastajateatteria Turun Ylioppilasteatteria ja yhtä vapaan kentän teatteria, Tehdas- teatteria. Haastateltavat ovat olleet teattereiden johtoon kuuluvia henkilöitä ja haastattelut on suoritettu kasvotusten.
Työni lähdemateriaaleina käytän haastatteluja, teatterituottajuuteen liittyviä artikkeleita, opinnäytetöitä ja kirjoja. Lisäksi olen tutustunut organisaatioteorioihin ja sitä kautta pohtinut teatterintekoa ja sen kehittymismahdollisuuksia.
Opinnäytetyöni tavoitteena on antaa kehitysehdotuksia teattereille, jotta tuottaja-kulttuuri teatterialalla vahvistuisi ja tuottajan positio teattereissa vakiintuisi.
