Fjärrtransport av kvistad slana : Effektivering av transporterna vid Skogsreviret Nyved Ab
Heinström, Daniel (2015)
Heinström, Daniel
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138018
Tiivistelmä
I examensarbetet undersöks hur längden på den kvistade slanan inverkar på nyttolasten och hur den skulle kunna maximeras vid fjärrtransporter med den befintliga bilparken inom Skogsreviret Nyved Ab:s verksamhet. Studien har gjorts genom intervjuer av deras lastbils- och drivningsentreprenörer.
Med ändringen av förordringen om användning av fordon på väg (407/2013) kom det flera förändringar som medför att lastbilarna kan transportera tyngre lass. Inom ramarna för denna förnyade lag optimeras lastbilens lastkapacitet av kvistad slana i detta examensarbete.
I resultatet framkom det både lastbils- och drivningsentreprenörers ideala apteringslängd. Det framkommer också vilket sortiment som är det lättaste att hantera vid när- och fjärrtransporten. Den ideala längden på kvistad slana vid när- och fjärrtransport enligt resultaten är mellan 4,2 och 5 meter. This thesis examines how the length of the delimbed energy wood affects the payload and how the payloads could be maximized in long distance transports with the existing vehicle fleet in Skogsreviret Nyved Ab:s operations. The study has been conducted by interviewing their truck and forwarder entrepreneurs.
The amendment to the use of vehicles on the road (407/2013) includes several changes that involve trucks; they can now carry heavier loads. This thesis within considers this renewed law and optimizes the truck's payload capacity of delimbed energy wood.
The result shows both trucks and forward contractors ideal lengths in terms of handling and production. According to the results the ideal length of delimbed energy wood at near- and long distance transport is between 4.2 to 5 meters.
Med ändringen av förordringen om användning av fordon på väg (407/2013) kom det flera förändringar som medför att lastbilarna kan transportera tyngre lass. Inom ramarna för denna förnyade lag optimeras lastbilens lastkapacitet av kvistad slana i detta examensarbete.
I resultatet framkom det både lastbils- och drivningsentreprenörers ideala apteringslängd. Det framkommer också vilket sortiment som är det lättaste att hantera vid när- och fjärrtransporten. Den ideala längden på kvistad slana vid när- och fjärrtransport enligt resultaten är mellan 4,2 och 5 meter.
The amendment to the use of vehicles on the road (407/2013) includes several changes that involve trucks; they can now carry heavier loads. This thesis within considers this renewed law and optimizes the truck's payload capacity of delimbed energy wood.
The result shows both trucks and forward contractors ideal lengths in terms of handling and production. According to the results the ideal length of delimbed energy wood at near- and long distance transport is between 4.2 to 5 meters.