Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Myynti- ja ostolaskuprosessien mallintaminen ja kehitysehdotukset : Case: Jyväskylän Aluetaksi Oy

Suni, Maria (2015)

 
Avaa tiedosto
OppariMariaSuni.pdf (749.4Kt)
Lataukset: 


Suni, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229651
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa toimeksiantajayrityksen, Jyväskylän Aluetaksi Oy:n, myynti- ja ostolaskuprosessit, löytää prosesseista mahdolliset kehityskohteet ja antaa niiden parantamiseksi kehitysehdotukset. Työn lopputuloksena toimeksiantajalle haluttiin luoda kattava kuvaus osto-ja myyntilaskuprosessien eri vaiheista ja kertoa kehitysideat prosessien tulevaa kehittämistä varten. Varsinaisiin kehitystoimenpiteisiin ei tämän opinnäytetyön aikana ryhdytty.
Teoriaosassa käytiin läpi osto- ja myyntilaskuprosesseihin ja niiden toimivuuteen vaikuttavia nykyajan mahdollisuuksia, trendejä ja toimintatapoja. Myös lakien laskutukselle asettamat määräykset tuotiin mukaan teoriaan. Prosessiku-vausta varten käytiin teoriaosuudessa läpi prosessien merkitystä yritykselle sekä tapoja hyvän prosessikuvaajan rakentamiseksi.
Empiirinen aineisto kerättiin käyttäen tiedonkeruumenetelmänä osallistuvaa havainnointia, teemahaastatteluja ja avoimia keskusteluja. Havainnoinin ja haastattelujen avulla saatiin kokonaiskäsitys prosessien eri vaiheista, ja teemahaastatteluilla saatiin syvempi ymmärrys osto- ja myyntilaskuprosessien nykytilasta sekä mahdollisista kehitystarpeista. Kehitysideoita koottiin myös Benchmarkiningin avulla, joka toteutettiin toista alan yrityksen edustajaa haastattelemalla.
Opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantaja sai kuvaukset osto- ja myyntilaskuprosessiensa nykytilasta ja kuvauksia havainnollistavat kaaviot. Kuvausten ja haastattelujen perusteella löytyi joitakin kehtiyskohteita, joihin on annettu kehitysehdotuksia työn johtopäätöksissä. Toimeksiantaja hyötyy opinnäytetyöstä jatkossa, jos se jatkaa prosessiensa kehitystyötä. Samalla muut alan yritykset voivat hyötyä opinnäytetyön esille tuomista toimintatavoista ja kehitysehdotuksista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste