Palvelukokonaisuuden ongelmat ja kehitysehdotukset : Case: Ohjelmistotalo Oy
Kumpulainen, Minna (2015)
Kumpulainen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219530
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Ohjelmistotalo Oy. Tutkimusongelmana oli ohjelmien vähäinen käyttö tilitoimistojen loppuasiakkaiden keskuudessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää palvelukokonaisuudessa ilmeneviä ongelmia, jotka hidastavat ohjelmien käyttöönottamista. Lisäksi otettiin selvää, miten palvelukokonaisuutta voitaisiin kehittää paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi, jotta tulevaisuudessa ohjelmien laajentaminen loppuasiakkaiden käyttöön helpottuisi.
Teoreettinen viitekehys käsitteli palveluliiketoimintaa ja sen kehittämistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, mutta sitä käytettiin soveltuvin osin. Menetelmän valintaan vaikutti toimeksiantajan toive saada mahdollisimman laajasti näkemyksiä aiheesta. Aineisto kerättiin avoimilla kysymyksillä, jotka lähetettiin tilitoimistoasiakkaille. Niiden avulla selvitettiin palvelukokonaisuuden eri osa-alueisiin liittyviä ongelmia ja kehitysehdotuksia niiden parantamiseksi. Analysointi tapahtui teemoittelun avulla ja aineistoa käytiin kysymys kerrallaan palvelujen osa-alueittain läpi. Tällä tavalla pyrittiin tuomaan kattavasti esille tutkimustuloksia.
Tutkimuksessa saatiin selville, miksi ohjelmien käytön laajentaminen tilitoimistojen loppuasiakkaille on vaikeaa. Syitä olivat muun muassa korkea hintataso, mielenkiinnon puuttuminen sekä puutteet ohjelmien toiminnallisuuksissa. Lisäksi selvisi, miten palvelukokonaisuutta voitaisiin parantaa. Asiakkaat toivoivat kokonaisvaltaisen ohjelmistopaketin kehittämistä ja tukea myyntityöhön. Jatkotutkimusaiheena voisi olla syvempi perehtyminen tutkimuksessa esiin nousseisiin aiheisiin.
Teoreettinen viitekehys käsitteli palveluliiketoimintaa ja sen kehittämistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, mutta sitä käytettiin soveltuvin osin. Menetelmän valintaan vaikutti toimeksiantajan toive saada mahdollisimman laajasti näkemyksiä aiheesta. Aineisto kerättiin avoimilla kysymyksillä, jotka lähetettiin tilitoimistoasiakkaille. Niiden avulla selvitettiin palvelukokonaisuuden eri osa-alueisiin liittyviä ongelmia ja kehitysehdotuksia niiden parantamiseksi. Analysointi tapahtui teemoittelun avulla ja aineistoa käytiin kysymys kerrallaan palvelujen osa-alueittain läpi. Tällä tavalla pyrittiin tuomaan kattavasti esille tutkimustuloksia.
Tutkimuksessa saatiin selville, miksi ohjelmien käytön laajentaminen tilitoimistojen loppuasiakkaille on vaikeaa. Syitä olivat muun muassa korkea hintataso, mielenkiinnon puuttuminen sekä puutteet ohjelmien toiminnallisuuksissa. Lisäksi selvisi, miten palvelukokonaisuutta voitaisiin parantaa. Asiakkaat toivoivat kokonaisvaltaisen ohjelmistopaketin kehittämistä ja tukea myyntityöhön. Jatkotutkimusaiheena voisi olla syvempi perehtyminen tutkimuksessa esiin nousseisiin aiheisiin.