"Tiedonhankinta on inputtia ja viestintä outputtia" : Ammatillinen tiedonhankinta Tampereen kaupungin viestintäyksikössä
Koponen, Marja-Riitta (2015)
Koponen, Marja-Riitta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229699
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia tiedontarpeita esiintyy viestintäalan ammattilaisten päivittäisessä työssä, miten he hankkivat ammatillista tietoa ja millaisia tiedonhankintakanavia ja tiedonlähteitä he käyttävät. Tavoitteena oli myös selvittää, miten tiedonhankinta ja viestintä nivoutuvat toisiinsa.
Tutkimuskohteena oli Tampereen kaupungin viestintäyksikön henkilökunta. Tutkimukseen valittiin yhteensä yhdeksän henkilöä: kolme viestintäpäällikköä, kolme viestintäsuunnittelijaa ja kolme verkkoviestintäsuunnittelijaa. Haastateltavat valittiin työtehtävien ja työroolien edustajina. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin.
Tutkimuksessa selvisi, että tiedonhankinta on kiinteä osa päivittäistä työtä eikä sitä useinkaan voi erottaa erilliseksi työtehtäväksi. Tiedontarpeet voivat olla pienten yksityiskohtien, kuten esimerkiksi oikeinkirjoitussääntöjen tai henkilötietojen tarkistamista tai laajojen asiakokonaisuuksien taustatietojen kartoittamista tiedotteiden kirjoittamisen pohjaksi. Tärkeimpiä tiedonhankintakanavia ovat internet ja intranet sekä henkilötietolähteet, kuten esimerkiksi kollegat ja asiantuntijat.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että viestintäammattilaisten tiedonhankinta on entistä enemmän ajankohtaisten asioiden ja uutisten seurantaa ja ennakointia siitä, mitkä asiat nousevat esille mediassa. Myös sosiaalisen median kanavien rooli ajan-kohtaisten keskustelujen seuraamisessa on kasvanut, mutta niitä ei juurikaan käytetä tiedonhankintakanavina.
Tutkimuskohteena oli Tampereen kaupungin viestintäyksikön henkilökunta. Tutkimukseen valittiin yhteensä yhdeksän henkilöä: kolme viestintäpäällikköä, kolme viestintäsuunnittelijaa ja kolme verkkoviestintäsuunnittelijaa. Haastateltavat valittiin työtehtävien ja työroolien edustajina. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin.
Tutkimuksessa selvisi, että tiedonhankinta on kiinteä osa päivittäistä työtä eikä sitä useinkaan voi erottaa erilliseksi työtehtäväksi. Tiedontarpeet voivat olla pienten yksityiskohtien, kuten esimerkiksi oikeinkirjoitussääntöjen tai henkilötietojen tarkistamista tai laajojen asiakokonaisuuksien taustatietojen kartoittamista tiedotteiden kirjoittamisen pohjaksi. Tärkeimpiä tiedonhankintakanavia ovat internet ja intranet sekä henkilötietolähteet, kuten esimerkiksi kollegat ja asiantuntijat.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että viestintäammattilaisten tiedonhankinta on entistä enemmän ajankohtaisten asioiden ja uutisten seurantaa ja ennakointia siitä, mitkä asiat nousevat esille mediassa. Myös sosiaalisen median kanavien rooli ajan-kohtaisten keskustelujen seuraamisessa on kasvanut, mutta niitä ei juurikaan käytetä tiedonhankintakanavina.