Team Helmi Delaktighet i fokus : Klienten och Team Helmi, medledarskap i ett mångprofessionellt möte
Larsson, Ann-Sofie (2015)
Larsson, Ann-Sofie
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148145
Tiivistelmä
OPINNÄYTETYÖ (YAMK)
Tekijä: Ann-Sofie Larsson
Koulutusohjelma ja paikkakunta: Utveckling och ledarskap inom social- och hälsovård
(Högre YH-utbildning) Turku
Ohjaaja: Pia Liljeroth
Nimike: Team Helmi - osallisuus keskipisteessä
Asiakas ja team Helmi, yhteisjohtaminen moniammatillisessa kohtaamisessa/
Team Helmi delaktighet i fokus
Klienten och team Helmi medledarskap i ett mångprofessionellt möte
________________________________________________________________________
Päivämäärä: 01.04.2015 Sivumäärä: 56 Liitteet: 3
_________________________________________________________________________
Tiivistelmä
Työntekijän osallistuminen oman organisaationsa toimintaan ja asiakkaan osallistuminen hoitoprosessiinsa ovat oikeuksia, joiden pitäisi olla itsestään selvyyksiä, muuta silti näistä asioista on säädetty erikseen laissa. Miten voimme vahvistaa osallistumisen team Helmissä saavuttaaksemme jaetun johtajuuden ja millä tavalla kehitämme työmenetelmiä jotka vahvistavat vanhuksen osallistumisen omaan prosessiin? Tässä kehittämistyössä tutkitaan, miten osallisuutta voidaan vahvistaa Team Helmissä, jotta saavutettaisiin jaettu johtajuus sekä millaisten työmenetelmien avulla vanhusten osallistumista omaan hoitoprosessiin voitaisiin vahvistaa. Optimaalinen osallisuus saavutetaan yhteisjohtamisen avulla, missä kaikki osallistujat kohtaavat moniammatillisessa tapaamisessa
Tämän kehittämistyön tavoite ja samalla myös VATA-projektin tavoite (VATA on yhteistyöprojekti seitsemän ammattikorkeakoulun, asiantuntijajärjestön ja työelämänedustajien välillä), on kehittää hyviä paikallisia työmenetelmiä. Tässä kehittämistyössä tavoite on kehittää malli asiakasohjaustiimille, jonka perustana toimii jaettu johtajuus joka tukee asiakkaan aktiivista osallistumista.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena (n=31) ja perustaksi tehtiin ensin kirjallisuuskatsaus mistä muodostui teorian perusta. Prosessin aikana Team Helmissä on tehty kokousmuistioita sekä päiväkirjan muistiinpanoja. Nämä muistiot on liitetty teoriaan mistä on kehitetty prosesseja ja työmenetelmiä. Lopputuloksena syntyi prosesseja koskien yhteisjohtamista, Team Helmin prosessin kuvaus ja toimintamalli.
_________________________________________________________________________
Kieli: Ruotsia Avainsanat: Osallistuminen, jaettu johtajuus, palveluohjaus, yhteisjohtaminen, työtavat, prosessit
Tekijä: Ann-Sofie Larsson
Koulutusohjelma ja paikkakunta: Utveckling och ledarskap inom social- och hälsovård
(Högre YH-utbildning) Turku
Ohjaaja: Pia Liljeroth
Nimike: Team Helmi - osallisuus keskipisteessä
Asiakas ja team Helmi, yhteisjohtaminen moniammatillisessa kohtaamisessa/
Team Helmi delaktighet i fokus
Klienten och team Helmi medledarskap i ett mångprofessionellt möte
________________________________________________________________________
Päivämäärä: 01.04.2015 Sivumäärä: 56 Liitteet: 3
_________________________________________________________________________
Tiivistelmä
Työntekijän osallistuminen oman organisaationsa toimintaan ja asiakkaan osallistuminen hoitoprosessiinsa ovat oikeuksia, joiden pitäisi olla itsestään selvyyksiä, muuta silti näistä asioista on säädetty erikseen laissa. Miten voimme vahvistaa osallistumisen team Helmissä saavuttaaksemme jaetun johtajuuden ja millä tavalla kehitämme työmenetelmiä jotka vahvistavat vanhuksen osallistumisen omaan prosessiin? Tässä kehittämistyössä tutkitaan, miten osallisuutta voidaan vahvistaa Team Helmissä, jotta saavutettaisiin jaettu johtajuus sekä millaisten työmenetelmien avulla vanhusten osallistumista omaan hoitoprosessiin voitaisiin vahvistaa. Optimaalinen osallisuus saavutetaan yhteisjohtamisen avulla, missä kaikki osallistujat kohtaavat moniammatillisessa tapaamisessa
Tämän kehittämistyön tavoite ja samalla myös VATA-projektin tavoite (VATA on yhteistyöprojekti seitsemän ammattikorkeakoulun, asiantuntijajärjestön ja työelämänedustajien välillä), on kehittää hyviä paikallisia työmenetelmiä. Tässä kehittämistyössä tavoite on kehittää malli asiakasohjaustiimille, jonka perustana toimii jaettu johtajuus joka tukee asiakkaan aktiivista osallistumista.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena (n=31) ja perustaksi tehtiin ensin kirjallisuuskatsaus mistä muodostui teorian perusta. Prosessin aikana Team Helmissä on tehty kokousmuistioita sekä päiväkirjan muistiinpanoja. Nämä muistiot on liitetty teoriaan mistä on kehitetty prosesseja ja työmenetelmiä. Lopputuloksena syntyi prosesseja koskien yhteisjohtamista, Team Helmin prosessin kuvaus ja toimintamalli.
_________________________________________________________________________
Kieli: Ruotsia Avainsanat: Osallistuminen, jaettu johtajuus, palveluohjaus, yhteisjohtaminen, työtavat, prosessit