Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Markkinointiviestintä ja japanilaiset matkailijat: Kohderyhmätutkimus nuorten japanilaisten aikuisten matkailun taustatekijöistä ja Suomi-mielikuvista

Korhonen, Reetta; Tuovinen, Mia (2015)

Avaa tiedosto
Korhonen_Reetta_Tuovinen_Mia.pdf (2.400Mt)
Lataukset: 


Korhonen, Reetta
Tuovinen, Mia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259918
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Kari Halosen omistamalle matkailualan yrityk-selle, ToolBox – travel marketing & consulting. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää markkinointiviestinnän sekä markkinointikanavien merkitystä nuorten japanilaisten aikuisten matkantekoprosessissa. Tarkoituksena on kartoittaa Suomen tunnettuutta ja sen parantamismahdollisuuksia japanilaisten nuorten keskuudessa mahdollisten hiljaisten signaalien avulla.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja markkinointikanavia, Suomen matkailullista imagoa, Suomen vahvuuksia ja heikkouksia matkailukohteena sekä Japania kohderyhmänä syventyen japanilaisten matkailijoiden erityispiirteisiin ja – tarpeisiin. Teoriaosuudessa sivutaan myös Suomen tunnettuutta Japanissa, syitä siihen miksi markkinointia kannattaa kohdistaa Japaniin sekä tulevaisuuden ennakoinnin työkaluja.

Japanilaisten matkailijoiden määrä on kasvanut viime vuosina tasaisesti: etenkin pohjoismaat kiinnostavat japanilaisia matkailijoita. Suomella on käytössään resursseja, joiden avulla matkailijoita voitaisiin mahdollisesti houkutella Suomeen. Tämän opinnäytetyön tutkimusosiossa japanilaisilta nuorilta matkailijoilta kysyttiin heidän matkustusmotiiveistaan sekä niistä seikoista, jotka vaikuttavat heidän matkantekoprosessiinsa. Vastaavasti toisessa kyselyssä matkanjärjestäjiltä kysyttiin heidän näkemyksiään nuorten japanilaisten matkailusta. Tutkimukset toteutettiin määrällisinä kyselyinä, joihin kerättiin vastauksia sosiaalisessa mediassa sekä toimeksiantajan kontaktien kautta helmikuun 2015 ajan. Nuorten aikuisten kyselyyn vastasi 101 henkilöä. Matkanjärjestäjien kysely tavoitti 26 vastaajaa.

Kyselyiden tuloksista välittyy internetin ja sosiaalisen median käytön kasvu sekä monipuolistuminen. Huomattavimmat erot vastaajien välillä koskivat nuorten sekä matkanjärjestäjien eriäviä näkemyksiä perheen sekä sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta nuorten matkustusmotivaatioon. Vastaajat olivat kuitenkin muuten samoilla linjoilla matkustuksen motivaatiotekijöistä. Tutkimustulosten perusteella havaittiin myös, että japanilaisten Suomi-mielikuvat vastaavat sitä kuvaa, mitä Visit Finland vie Suomesta Japaniin. Etenkin suomalaisten brändien tuntemus oli vahvaa, mutta myös suomalainen kulttuuri, ruoka sekä luonto tulivat esille useasti kyselyn avoimissa vastauksissa.

Tutkimustuloksista havaittaviksi hiljaisiksi signaaleiksi voidaan mieltää yhä kasvava ja monipuolistuva sosiaalisen median käyttö, sekä sosiaalisten suhteiden ylläpidon merkityksen korostuminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste