Lekfullt lärande på distans : Handledning av barn via surfplatta
Karlsson, Sofia; Grönholm, Minna; Grönholm, Therese; Hildén, Sandra; Sundberg, Erika (2015)
Karlsson, Sofia
Grönholm, Minna
Grönholm, Therese
Hildén, Sandra
Sundberg, Erika
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209077
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa projektia ”Resursstarka barn”. Työn tarkoituksena on kokeilla lapsen etäohjausta tablettitietokoneen avulla. Kysymyksenasetteluna on ”Miten lasten etäohjaus toimii käytännössä?” ”Miten tablettitietokone soveltuu etäohjaukseen?” ja ”Mitä ohjaajan tulee huomioida lasten etäohjauksessa?”. Lähtökohtana on kehittää esite, joka inspiroi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia käyttämään etäohjausta. Voimavaroja vahvistava näkökulma on otettu huomioon koko työssä.
Tavoitteen saavuttamiseksi on yhdistetty kirjallisuutta ja teorioita mediasta, teknologiasta, ohjauksesta ja lapsen kehityksestä. Yhdistelmä toimii lähtökohtana käytännössä sovellettuun etäohjaukseen. Etäohjauksen käytännöllistä sovellusta analysoidaan laadullisesta näkökulmasta. Analyysissä todettiin että etäohjauksessa on viisi keskeistä osaa, pedagooginen suunnittelu, ympäristö, ohjaajan rooli sekä lapsi.
Lasten etäohjaus on uusi alue, eikä aikaisempia tutkimuksia alueesta ole löydetty. Opinnäytetyön tuloksissa selvisi, yllämainittujen keskeisten osien lisäksi, että ohjaajan asiantuntemus niin tablettitietokoneesta, sovelluksista kuin lapsen kehittymisestä ja tilanteesta ovat avaintekijöitä ohjauksen onnistumiseen.
Tavoitteen saavuttamiseksi on yhdistetty kirjallisuutta ja teorioita mediasta, teknologiasta, ohjauksesta ja lapsen kehityksestä. Yhdistelmä toimii lähtökohtana käytännössä sovellettuun etäohjaukseen. Etäohjauksen käytännöllistä sovellusta analysoidaan laadullisesta näkökulmasta. Analyysissä todettiin että etäohjauksessa on viisi keskeistä osaa, pedagooginen suunnittelu, ympäristö, ohjaajan rooli sekä lapsi.
Lasten etäohjaus on uusi alue, eikä aikaisempia tutkimuksia alueesta ole löydetty. Opinnäytetyön tuloksissa selvisi, yllämainittujen keskeisten osien lisäksi, että ohjaajan asiantuntemus niin tablettitietokoneesta, sovelluksista kuin lapsen kehittymisestä ja tilanteesta ovat avaintekijöitä ohjauksen onnistumiseen.