Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

PCS-kuvien käyttöönotto kahdessa päiväkotiryhmässä

Kallioinen, Annika (2015)

 
Avaa tiedosto
Kallioinen_Annika.pdf (1.033Mt)
Lataukset: 


Kallioinen, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259984
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli PCS -kuvien käyttöönotto kahdessa Porin päiväkotiryhmässä. PCS- kuvat (Picture Communication Symbols) ovat usein käytössä integroiduissa päiväkotiryhmissä, mutta tavallisissa ryhmissä niiden käyttö on vielä vähäistä. Kuitenkin lähes jokaisessa ryhmässä on nykyään erityistä tukea tarvitsevia lapsia tai maahanmuuttajalapsia, jotka tarvitsevat kuvia tuomaan apua ja tukea kommunikoinnissaan. Opinnäytetyöni tarkoitus oli auttaa kahden eri päiväkodin tavallista ryhmää ottamaan kuvat käyttöön. Teoriapohjaa hain työlleni vuorovaikutuksesta, sosiaalisuudesta, yhteisöllisyydestä ja kielellisestä kehityksestä.

Kyseessä oli laadullinen, toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin 3-vuotiaiden ja 4–6-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen kuului yhteensä kuusi kuvien käytön ohjauspäivää ryhmissä, materiaalin eli kuvien tekeminen ja ryhmien henkilökunnalle osoitettu kyselylomake kuvien käyttämisestä. Kuvamateriaalit tein ryhmien toiveita kuunnellen. Molempiin ryhmiin tuli toiminnanohjauskuvia, tunnekuvia ja pukeutumiskuvia ulkoiluun lähtiessä. Näiden lisäksi ensimmäiseen ryhmään tehtiin leikinvalintataulu ja kuvaniput, joiden kuvat koostuivat lähinnä päiväkodin arjen toiminnoista. Toiseen ryhmään tehtiin laulunvalintatauluja ja kuvitettuja lauluja, vessa/käsienpesukuvia ja päiväjärjestyskuvia.

Ohjauspäivien, näistä koostuvien havaintopäiväkirjojen ja kyselyiden tuloksena voi todeta, että kuvien käyttöönotto ei tällä kertaa onnistunut näissä päiväkotiryhmissä. Kuvien käyttöönottoon tarvittaisiin tulosten perusteella enemmän ohjausta, aikaa perehtyä kuvien käyttöön ja selkeä tarve kuville. Vaikka päiväkotien henkilökunta koki kuvat periaatteessa tarpeellisiksi, niin kiireisiin vedoten kuvat eivät jääneet käyttöön.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste